Answear zanotował 271 mln zł przychodów ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF w I kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 52% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. W I kw. 2023 r. sprzedaż online wzrosła o 62% r/r do 268 mln zł, podała spółka.
„Rok 2023 rozpoczęliśmy mocnymi wynikami sprzedażowymi za I kw. Bardzo dobre dane to efekt konsekwentnej realizacji strategii oraz wykorzystania zbudowanego potencjału naszej marki na 11 rynkach w regionie CEE. Wypracowane wyniki stawiają nas w gronie najszybciej rosnących e-commerce oferujących modę w Europie. Jest to również dowód, iż nasz biznes ma solidne fundamenty i mimo trudnej sytuacji rynkowej potrafi rosnąć o ponad 50% r/r” – powiedział prezes Krzysztof Bajołek, cytowany w komunikacie.
„Na wszystkich 11 rynkach konsekwentnie osiągamy dodatnią dynamikę sprzedaży, co przybliża nas do realizacji celu, jakim jest budowa lidera w branży fashion e-commerce w regionie CEE. Nasz wzrost wspieramy z jednej strony zwinnym zarządzaniem budżetami marketingowymi oraz działaniami nakierowanymi na wzmocnienie świadomości marki, z drugiej strony stałą pracą nad optymalizacją oferty produktowej – dodał wiceprezes ds. finansowych Jacek Dziaduś.
Spółka podała też, że na wysoką dynamikę sprzedaży r/r I kw. 2023 wpływ miała niższa baza pierwszego kwartału zeszłego roku, w którym w dniu wybuchu wojny przeciw Ukrainie Answear wstrzymał sprzedaż na tym rynku. Podkreśliła, że w I kw. 2022 r., pomimo bardzo trudnej sytuacji, wzrost przychodów ze sprzedaży Answear.com wyniósł 44%.
Answear wyjaśniłł, że różnica w poziomach dynamik sprzedaży online oraz przychodów ze sprzedaży wg sprawozdawczości MSSF wynika z faktu zarejestrowania przez spółkę mniejszej ilości zwrotów z poprzedniego okresu, ponieważ większa część zwrotów dotyczących sprzedaży z grudnia 2022 r. została już dostarczona na magazyn i zaksięgowana jako pomniejszenie sprzedaży online w IV kw. 2022 r.
„W okresie porównawczym I kw. 2022 zaksięgowano znacznie większą ilości zwrotów towarów otrzymanych w tamtym okresie, a które dotyczyły transakcji sprzedaży zrealizowanych w IV kw. 2021 r. Zafiskalizowanie tych zwrotów obniżyło wartość sprzedaży on-line w I kw. 2022, natomiast ich wpływ na przychody ze sprzedaży został skompensowany wykorzystaniem rezerwy utworzonej na ten cel w ciężar roku 2021 r., zgodnie z datą zawarcia transakcji sprzedaży, której dotyczy zwrot” – czytamy w komunikacie.
Spółka wytłumaczyła też, że przychody ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF obejmują przychody ze sprzedaży towarów zakupionych na rachunek własny i przychody ze sprzedaży usług, czyli głównie prowizje z tytułu sprzedaży komisowej, prowizję za prowadzenie sklepu www.wearmedicine.com oraz opłaty klientów za transport przesyłek poniżej progu darmowej dostawy. Przychody ze sprzedaży uwzględniają też wartość rezerw na spodziewane w kolejnym okresie zwroty dotyczące sprzedaży z raportowanego okresu oraz wartość rezerwy na program lojalnościowy dla klientów.
Z kolei sprzedaż online obejmuje zafiskalizowaną sprzedaż w danym okresie, z uwzględnieniem zafiskalizowanych, czyli dokonanych przez klientów i przyjętych na magazyn zwrotów w tym okresie, jak również sprzedaż prowadzoną na zasadach komisu wyrażoną w pełnej wartości (w cenie sprzedaży netto do klienta) oraz opłaty klientów za transport przesyłek o wartości poniżej progu darmowej dostawy.
Answear to założony w 2011 roku e-commerce zajmujący się sprzedażą markowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Sprzedaż jest zdywersyfikowana geograficznie, a żaden z rynków nie stanowi więcej niż 30% udziału w całkowitych przychodach spółki. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2021 r.
Źródło: ISBnews