Bank Pocztowy odnotował 223,82 mln zł zysku netto w 2023 r. wobec 105,04 mln zł zysku rok wcześniej, podał bank.
„Bank Pocztowy w 2023 roku wypracował wynik finansowy netto w wysokości 223,8 mln zł, wyższy o 118,8 mln zł, tj. o 113,1% w porównaniu do 2022 r. Jest to najwyższy wynik w kilkudziesięcioletniej historii Banku Pocztowego odnotowany w ujęciu całorocznym. Jednocześnie w 2023 r. bank osiągnął wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 49,5%, o 18,9 pkt proc. wyższy r/r, o czym zadecydował wzrost zysku netto mimo jednoczesnego wzrostu wartości kapitałów własnych” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
„Na zmianę wyniku finansowego banku w 2023 r. wpłynęły także m.in.:
• Wzrost wyniku z tytułu odsetek, który w 2023 r. wyniósł 485,2 mln zł i był wyższy o 74,9 mln zł (18,2%) niż w 2022 r. co było efektem zwiększenie przychodów odsetkowych o 91,1 mln zł a także kosztów odsetkowych o 16,3 mln zł,
• Wzrost o 318,9%, tj. o 11,3 mln zł wyniku zrealizowanego na instrumentach finansowych wycenianych w wartości godziwej,
• Obniżenie kosztów odpisów na straty kredytowe od aktywów finansowych niewycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy. W porównaniu do 2022 r., ich wartość była niższa o 21 mln zł (o 116%)” – wymieniono w komunikacie.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 485,19 mln zł wobec 410,32 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 42,93 mln zł wobec 53,22 mln zł rok wcześniej.
Kapitały własne wyniosły 815,7 mln zł i były wyższe o 95,7% r/r.
„Suma bilansowa Banku Pocztowego wyniosła 8 985,8 mln zł i była wyższa o 448,3 mln zł w porównaniu do roku 2022. Dochody z działalności operacyjnej w 2023 r. wyniosły 535,9 mln zł w porównaniu do 460 mln zł rok wcześniej, co stanowi wzrost o 16,5%” – czytamy dalej.
W 2023 r. Bank Pocztowy pozyskał 30,4 tys. nowych klientów detalicznych, a na koniec grudnia 2023 r. z usług banku korzystało 701,8 tys. klientów indywidualnych oraz 27,6 tys. klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu mieszkalnictwa ok. 11,7 tys.
„W minionym roku bank intensywnie pracował nad rozwojem sprzedaży kredytów w kanałach zdalnych, w tym rozpoczętym procesem kredytu online. W rezultacie prowadzone kampanie CRM-owe oraz atrakcyjna oferta cenowa przełożyły się na sprzedaż kredytów udzielanych zdalnie w 2023 r. na poziomie 50,3 mln zł. Sprzedaż kredytów gotówkowych zrealizowana przez sieć własną Banku Pocztowego wyniosła 491,8 mln zł w porównaniu do sprzedaży 431,1 mln zł w 2022 r., co oznacza wzrost o 14,8% r/r” – skomentował wiceprezes nadzorujący Obszar Biznesu i Sprzedaży Dominik Matuszewski, cytowany w komunikacie.
Na koniec grudnia 2023 r. łączna sprzedaż kredytów dla klientów indywidualnych wyniosła 655,3 mln zł i wzrosła o 14,6% r/r, podczas gdy saldo kapitału kredytów detalicznych wynosiło łącznie 3 122,9 mln zł.
Na koniec grudnia 2023 r. klienci indywidualni (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) ulokowali na rachunkach i lokatach w banku łącznie 6 323 mln zł wobec 5 981 mln zł na koniec grudnia 2022 r. Łącznie saldo depozytów detalicznych wzrosło o 341,5 mln zł, głównie za sprawą wzrostu sald na rachunkach bieżących.
Na dzień 31 grudnia 2023 r. wartość wszystkich depozytów klientów instytucjonalnych i agrobiznesu wyniosła w banku 1 538,6 mln zł. Najwięcej środków wśród klientów instytucjonalnych ulokowanych zostało przez klientów segmentu mieszkalnictwa. W grudniu 2023 r. wartość depozytów segmentu mieszkalnictwa osiągnęła poziom 821 mln zł, podano także w materiale.
Udział kredytów ze zidentyfikowanym stanem niewykonania zobowiązania (NPL) w 2023 r. zmniejszył się o 2,38 pkt proc. r/r i wyniósł 9% (przy spadającym i zgodnym ze strategią saldzie kredytów hipotecznych), wskazano dalej.
„W wyniku wdrożenia kompleksowych i unikalnych na rynku działań, realizując Plan Naprawy, Bank Pocztowy – nie przeprowadzając nowej emisji akcji – jest dziś instytucją finansową o silnej pozycji kapitałowej. Zanotowaliśmy wzrost wskaźnika Tier1 do 21,73%, zaś wskaźnika dźwigni do 8,05%. Mamy znakomitą sytuację płynnościową oraz osiągnęliśmy jeden z najlepszych na rynku wyników w zarządzaniu ryzykiem w ujęciu poziomu odpisów czy dynamiki spadku portfela należności nieregularnych” – powiedział wiceprezes nadzorujący zarządzanie ryzykiem istotnym w działalności banku Piotr Piechota.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy. Aktywa razem banku wyniosły 8,98 mld zł na koniec 2023 r.
Źródło: ISBnews