Boryszew odnotował 38,94 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej i zaniechanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 75,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto z działalności kontynuowanej sięgnął 41,22 mln zł wobec 78,65 mln zł rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 70,36 mln zł wobec 70,4 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 306,42 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 1 523,08 mln zł rok wcześniej.
W II kw. 2024 roku Segment Motoryzacja stanowił 31,9% przychodów Grupy, natomiast Segment Metale odpowiadał za 56,6%, resztę przychodów stanowił Segment Chemia 3,0% oraz Pozostałe 8,5%, podano.
Segment Motoryzacja wypracował 417 mln zł przychodów (420 mln zł w I kw. 2024), EBITDA zanotowała 107,2% wzrostu w stosunku do I kw. 2024 roku i osiągnęła 25 mln zł. Przychody w Segmencie Metale w II kw. br. roku wyniosły 739 mln zł (-20,0% r/r), a EBITDA 31 mln zł (33 mln zł w I kw. 2024). W II kw. 2024 roku przychody Segmentu Pozostałe osiągnęły wartość 111 mln zł, (wzrost o 42,3% r/r) z uwagi na realizację warunków umowy z nowym, pozyskanym na początku 2024 roku klientem.
W I poł. 2024 r. spółka miała 45,37 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej i zaniechanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 121,65 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 655,77 mln zł w porównaniu z 3 204,59 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto z działalności kontynuowanej sięgnął 49,87 mln zł wobec 114,31 mln zł. EBITDA raportowana wyniosła 169 mln zł, a EBITDA bez zdarzeń jednorazowych: 144 mln zł.
„W Segmencie Motoryzacja wpływ na wynik I półr. 2024 roku zdecydowanie miał wcześniejszy spadek popytu na samochody elektryczne klientów/odbiorców Grupy, które miały napędzać sprzedaż samochodów u klientów w tym roku oraz umocnienie polskiego złotego. Spadek ten miał być skompensowany częściowo poprzez zwiększoną produkcję samochodów z silnikami spalinowymi, jednak na zminimalizowanie powstałych strat nie pozwoliły problemy producentów samochodów z utrzymaniem stabilności w całym łańcuchu dostaw, braki podstawowych komponentów oraz materiałów. W Segmencie Metale nastąpił spadek przychodów prawie we wszystkich spółkach (za wyjątkiem spółek ZUO i ZM Silesia). Jest to spowodowane głównie spadkiem notowań metali, spowolnieniem gospodarczym, konkurencją dużych grup producentów wyrobów z metali nieżelaznych w Europie oraz zastępowaniem produktów ze stopów miedzi produktami tańszymi (tworzywa sztuczne). Najwyższy spadek odnotowano w obszarze stali. Segment Chemia odnotował niższe przychody, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku głównie z powodu ograniczenia sprzedaży w Oddziale Boryszew ERG, na wydziale Chemia oraz niższych wolumenów sprzedaży. W Segmencie Pozostałe na wzrost przychodów miało wpływ pozyskanie nowych klientów w gazie oraz obrocie energią elektryczną przez Oddział Boryszew Energy” – czytamy w raporcie.
Wynik brutto na sprzedaży po I poł. 2024 roku wyniósł 189,7 mln zł i był niższy o 118,8 mln zł r/r. Spadek wyniku brutto jest pochodną gorszych wyników głównie w Segmencie Metale. Średnia rentowność brutto sprzedaży spadła z poziomu 9,6% w 2023 roku do 7,1% obecnie, podano.
Koszty sprzedaży były niższe o 16,0 mln zł, tj. o 23,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Koszty ogólnego zarządu były wyższe o 6,5 mln zł, tj. 4,5%, w stosunku do tego samego okresu 2023 roku. Saldo przychodów/kosztów operacyjnych wyniosło 106,9 mln zł i było wyższe o 72,8 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku.
Wynik na działalności finansowej wyniósł minus 24,0 mln zł i był niższy o 43,2 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.
„Uwzględniając sytuację makroekonomiczną, zarząd ocenia dobrze wyniki Grupy. Mimo utrzymującej się niekorzystnej koniunktury, wciąż prezentujemy siłę naszej dywersyfikacji. Grupa ma odpowiednie aktywa, dzięki którym może kontynuować proces restrukturyzacji i realizacji założeń nowej strategii biznesowej. Zakładamy także odbicie w gospodarce od IV-ego kwartału 2024 roku” – powiedział prezes Wojciech Kowalczyk, cytowany w komunikacie.
„Obecnie realizowane procesy optymalizacji w Grupie pozwolą nam na uwolnienie zasobów, czego efektem będzie lepszy standing finansowy” – dodał CFO Radosław Szorc.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 114,12 mln zł wobec 74,86 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Boryszew jest jedną z największych grup przemysłowych w Polsce, specjalizującą się w produkcji komponentów do samochodów, przetwórstwie metali nieżelaznych oraz chemii przemysłowej. Zatrudnia ok. 10 tys. pracowników w ponad 30 zakładach zlokalizowanych w 14 krajach, na 4 kontynentach. Boryszew jest notowany na GPW od 1996 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody wyniosły 5,69 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews