Centralny Port Komunikacyjny (CPK) sfinalizował umowę zakupu pakietu kontrolnego 38% akcji Torpolu od Towarzystwa Finansowego Silesia (TFS), podał CPK.
Po podpisaniu w styczniu tego roku umowy przedwstępnej, CPK pozyskał wymagane zgody: korporacyjne i prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podkreślono.
„Najważniejsza korzyść z dzisiejszej transakcji to ograniczenie ryzyka braku wykonawców podczas realizacji ambitnego programu inwestycji kolejowych CPK. Transakcję przeprowadziliśmy zgodnie z najlepszymi standardami rynkowymi. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik testu prywatnego inwestora, dzięki czemu zakupiliśmy jedną z najważniejszych spółek budowlanych w Polsce” – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
CPK zapewnił, że przejęcie kontroli nad Torpolem nie oznacza, że będzie on uzyskiwać kontrakty na preferencyjnych zasadach. CPK prowadzi
transparentne postępowania w ramach udzielenia zamówień na roboty budowlane, gdzie Torpol będzie mógł złożyć swoją ofertę na takich samych warunkach jak pozostałe podmioty na rynku i zgodnie z prawem zamówień publicznych.
CPK przygotowuje budowę 10 kolejowych „szprych”, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to ok.
2 000 km nowych linii kolejowych Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane już dla ponad 1 500 km z nich. Z tego dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem, 40 km w rejonie Rzeszowa i 70 km między Katowicami i Ostrawą CPK ma już warianty inwestorskie. W tym roku spółka planuje rozpoczęcie prac przy budowie 5-kilometrowego tunelu dalekobieżnego w rejonie Łodzi Fabrycznej.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,08 mld zł w 2022 r.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews