Play odnotował 3,77 mld zł skonsolidowanej EBITDAaL w 2022 r. wobec 3 133 mln zł rok wcześniej, przy przychodach całkowitych 8 935 mln zł (wobec 7 302 mln zł rok wcześniej), podała spółka. W ub.r. operator odnotował wzrost bazy mobilnej (bez M2M) do ponad 17 mln klientów.
„Skonsolidowana EBITDAaL Play wzrósł rok do roku o ponad 20%, osiągając kwotę 3,8 mld zł (wzrost pro-forma o 1,4%). Efekt dźwigni operacyjnej związany ze wzrostem przychodów z usług o 150 mln zł został częściowo skompensowany przez (i) wyższe koszty związane z rozbudową sieci komórkowej, (ii) efekt inflacyjny odzwierciedlony w wyższych cenach energii oraz (iii) wyższych kosztach utrzymania sieci” – czytamy w komunikacie.
Skonsolidowane przychody Play za rok 2022 wzrosły o 22,4% r/r do 8,9 mld zł.
„Na bazie pro-forma (tj. z uwzględnieniem w trakcie 2022 roku nabycia spółek UPC Polska i Redge Technologies) wzrost wyniósł około 3,6%. Przychody z tytułu zakończenia połączeń sieciowych (interconnect) spadły w 2022 roku o 11,7% w wyniku obniżenia od 1 stycznia 2022 r. regulowanych stawek za połączenia międzysieciowe. Po wyłączeniu zmiany regulowanych stawek za połączenia międzysieciowe pro-forma wzrost przychodów wyniósłby 6,7%. W IV kw. 2022 przychody z usług mobilnych emitenta wzrosły o 7,2%, a przychody z usług stacjonarnych i usług dla domu wzrosły o 4,6%. Głównymi czynnikami stojącymi za tym wzrostem były:
* Wzrost bazy aktywnych klientów (Play + UPC Polska) w czwartym kwartale 2022 o tysiąc klientów oraz przesunięcie pomiędzy bazą klientów abonamentowych i usług przedpłaconych (wzrost klientów abonamentowych wyniósł 90 tys., podczas gdy baza klientów usług przedpłaconych spadła o 89 tys.). Trend w segmencie usług przedpłaconych stopniowo się normalizuje po roku, w którym rynek był kształtowany przez znaczące wolumeny nowych kart sim zakupionych przez obywateli Ukrainy przyjeżdżających do Polski.
* Wzrost ARPU klientów usług mobilnych wyniósł 4,1% w IV kw. 2022, wspomagany przez kampanie marketingowe przeprowadzone pod koniec 2022 zachęcające klientów do przechodzenia na wyższe pakiety abonamentowe.
* Stabilny wzrost bazy klientów w segmencie usług Home (przyrost netto o 48 tysięcy klientów w IV kw. 2022)” – czytamy dalej.
Liczba raportowanych klientów mobilnych (bez M2M) wzrosła o 8,7% r/r do ponad 17 mln. Liczba aktywnych klientów mobilnych wzrosła o 5,2% r/r do 12,8 mln.
Liczba abonentów usług dla domu przekroczyła 2 mln dzięki dalszemu rozwojowi usług internetu stacjonarnego i telewizji, zarówno Play, jak i UPC.
Skonsolidowane nakłady inwestycyjne wzrosły o 46,9% do 1 243 mln zł (wzrost pro-forma o 1,6%).
„Emitent kontynuował w 2022 roku rozpoczętą w poprzednich latach szybką rozbudowę sieci, posiadając na koniec 2022 roku dostęp do 10 571 stacji bazowych, co stanowi wzrost o 804 stacje w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dzięki temu zasięg technologii 2G/3G wyniósł 99,7% populacji, a zasięg dla technologii 4G LTE oraz 4G LTE Ultra odpowiednio 99,5% i 96% populacji. Zasięg sieci Play jest dodatkowo uzupełniony przez umowę roamingową z Orange Polska SA (przedłużoną do roku 2025 umową z dnia 7 czerwca 2021)” – napisano też w komunikacie.
31 grudnia 2022 r. sieć własna UPC Polska (spółki zależnej Play) zapewniała dostęp do internetu dla 3,78 mln gospodarstw domowych, co stanowi wzrost r/r o 79 tys. gospodarstw domowych. Ten zasięg sieci własnej UPC Polska uzupełniają sieci POPC (sieci wybudowane częściowo z dotacji publicznych na obszarach o średnio i słabo zaludnionych), które umożliwiają UPC Polska dostęp do dodatkowych 1,38 mln gospodarstw domowych według stanu na koniec 2022 r. Play, poprzez podział swojej spółki zależnej UPC Polska, przeniósł część infrastruktury sieciowej do dedykowanej spółki infrastrukturalnej. Ten dedykowany podmiot będzie udostępniał swoją sieć innym operatorom (w tym m.in. Play i UPC) w oparciu o ceny hurtowe, wskazano także.
Spółka zwróciła uwagę na przekroczenie historycznego progu 10 000 stacji bazowych w połowie roku i uruchomienie łącznie 804 nowych stacji, dzięki czemu osiągnęła poziom 10 571 stacji na koniec 2022 r., z zasięgiem 5G wynoszącym ponad 50% populacji Polski.
Przypomniała też, że umowa z InfraVia Capital Partners na utworzenie od 1 kwietnia 2023 roku spółki Polski Światłowód Otwarty, operatora największej otwartej stacjonarnej infrastruktury sieciowej w Polsce ma na celu zapewnienie zasięgu usług dla 6 mln gospodarstw domowych.
„2022 rok był rokiem transformacji i przełomu zarówno dla Play, jak i dla polskiego rynku. Dzięki zmieniającemu reguły gry przejęciu UPC Polska i rekordowo szybkiej integracji, oferujemy klientom pełną gamę usług mobilnych, stacjonarnego internetu i cyfrowej rozrywki oraz rozwiązań cyfrowych dla przedsiębiorstw. Nasze wyniki za czwarty kwartał i cały rok 2022 są dowodem naszej niezawodności: pomimo trudnych warunków makroekonomicznych pozyskaliśmy ponad 1,5 mln nowych klientów i przekroczyliśmy próg 17 mln klientów mobilnych. Ten wyjątkowy wynik jest efektem wysokiego poziomu zadowolenia naszych klientów zarówno z doskonałej jakości naszej sieci mobilnej i stacjonarnej, do czego przyczyniły się nasze nieustanne inwestycje, jak i podejścia marketingowego, które polega na zapewnieniu klientom wolności wyboru przy najlepszym stosunku jakości do ceny” – skomentował prezes Jean Marc Harion, cytowany w komunikacie.
Play jest czołowym operatorem telefonii komórkowej w Polsce z ponad 17 mln klientów.
Źródło: ISBnews