Eurocash zaktualizował cele finansowe w Strategii na lata 2023-2025, a osiągnięcie zakładanych na 2025 r. wyników finansowych, w szczególności EBITDA na poziomie 1 mld zł oraz przychodów Frisco na poziomie 1 mld zł, może nie być możliwe, podała spółka. Zarząd nie planuje też publikacji prognoz wyników na rok 2025.
Jednocześnie zarząd zaznaczył zrealizowanie strategicznego celu w zakresie długu netto / EBITDA, który na koniec III kw. 2024 wynosił 0,85x oraz osiągnięcie zakładanego wzrostu efektywności kosztowej, co umożliwiło ograniczenie wpływu wzrostu płacy minimalnej na rentowność spółki.
„Grupa Eurocash zamierza kontynuować wdrożenie strategii w 2025 r., jednak wobec obecnych trendów rynkowych i zaktualizowanych planów operacyjnych spółki na 2025 r., osiągnięcie zakładanych na 2025 wyników finansowych, w szczególności wyniku EBITDA na poziomie 1 mld zł oraz przychodów Frisco na poziomie 1 mld zł, w ocenie zarządu może nie być możliwe. W odniesieniu do powyższego, zarząd Eurocash nie planuje publikacji prognoz wyników na rok 2025” – czytamy w komunikacie.
Najnowsze badania optymizmu konsumenckiego wskazują na niewielką poprawę nastrojów, która jednak nie przekłada się konsumpcję. Zdecydowana większość Polaków nadal obawia się powrotu wysokiej inflacji i woli odbudować oszczędności niż wydawać. Według danych Nielsen IQ, dynamika sprzedaży żywności na całym rynku wyniosła w III kw. br. 4,1%. Najboleśniej odczuły to dyskonty, których dynamika wzrostu sprzedaży spadła o 13 pkt proc., oraz hipermarkety z dynamiką o 9 pkt proc. niższą. W tym czasie sprzedaż Grupy Eurocash spadła w segmencie hurtowym o 0,9% w porównaniu do III kw. 2023 r., detalicznym – o 3%, natomiast segment Projektów, czyli supermarket online Frisco i sieć specjalistycznych marketów Duży Ben – przyniósł ponad 13% wzrostu, podano.
„Zakładaliśmy, że rok 2024 nie będzie dla Grupy Eurocash łatwy, ze względu na prowadzoną restrukturyzację i optymalizację procesów. Niestety poziom trudności podniosła słaba koniunktura gospodarcza, co jest widoczne zarówno we wskaźnikach makroekonomicznych, jak i naszych wynikach” – powiedział prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.
Grupa konsekwentnie wdraża strategię biznesową, która opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym; doskonaleniu organizacji współpracy z franczyzobiorcami; oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.
„Jesteśmy pewni co do słuszności naszej strategii biznesowej i jej założeń, podtrzymujemy wszystkie jej kierunki. Z powodu obecnej trudnej sytuacji makroekonomicznej, efekty wdrażania strategii przychodzą jednak wolniej niż zakładaliśmy. Dlatego nasz strategiczny cel osiągnięcia 1 mld zł zysku EBITDA w 2025 r. może nie być możliwy do osiągnięcia w założonym czasie” – podkreślił prezes.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews