Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka odnotowała 16,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2021 r. wobec 14,22 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Skonsolidowany zysk netto ogółem wzrósł o 12,9% r/r do 17,32 mln zł.
Zysk operacyjny wyniósł 22,02 mln zł wobec 20,07 mln zł zysku rok wcześniej, EBITDA zaś 30,83 mln zł (+9,6%r/r).
„Również w pierwszych trzech miesiącach tego roku obserwowaliśmy zainteresowanie Polaków remontami i odświeżaniem swoich domów z wykorzystaniem lepszych jakościowo produktów, takich jak nasze farby Magnat. Z drugiej strony, przedłużająca się zima wpłynęła szczególnie na nieco mniejsze zainteresowanie systemami dociepleń. Finalnie jednak osiągnęliśmy dobre wyniki, choć przed nami pełna wyzwań główna część sezonu remontowego. Mamy też na uwadze, że doskonałe ubiegłoroczne wyniki w drugim kwartale były zbudowane na czynnikach wynikających z nowej wówczas rzeczywistości pandemicznej i związanego z nią boomu remontowego” – skomentowała wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa, cytowana w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 182,61 mln zł w I kw. 2021 r. wobec 167,77 mln zł rok wcześniej.
„W pierwszych trzech miesiącach 2021 roku wszystkie spółki grupy wypracowały skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 182,6 mln zł, czyli o 8,8% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pozytywny wpływ na skonsolidowane wyniki tego okresu miała przede wszystkim wyższa sprzedaż zrealizowana w Polsce, która zrekompensowała niższe wyniki osiągnięte na rynkach zagranicznych. Wśród głównych rynków grupy wyróżnił się rynek krajowy, na którym przychody wyniosły 126,6 mln zł i poprawiły się o 19,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Wzrost wartości sprzedaży w Polsce wynikał m.in. z utrzymującego się trendu premiumizacji, a także zwiększonego poziomu zamówień od partnerów handlowych Śnieżki we wszystkich kanałach dystrybucji przed sezonem, zwłaszcza w marcu br.” – czytamy dalej.
Sprzedaż na pozostałych głównych rynkach grupy – na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi – była łącznie o 8,9% niższa niż rok wcześniej. Wpłynęły na to m.in. głębsze niż na polskim rynku konsekwencje pandemii COVID-19, niesprzyjające warunki pogodowe, a także zmiany wynikające z wdrażania nowego modelu operacyjnego w zagranicznych spółkach grupy, podano także.
„Grupa Śnieżka kontynuuje największy w swojej historii cykl inwestycyjny. W pierwszym kwartale 2021 roku przeznaczono na niego kwotę 24,6 mln zł, z czego większość pochłonęły wydatki na trwającą budowę nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie. Wejście tej inwestycji w kluczową fazę testów zaplanowano na III i IV kwartał br.” – czytamy dalej.
Wśród wyzwań grupa w dalszym ciągu wymienia trudny do przewidzenia długoterminowy wpływ pandemii COVID-19. Może ona oddziaływać zarówno na tempo rozwoju gospodarczego krajów, jak i na siłę nabywczą oraz wybory konsumentów. Grupa ciągle monitoruje także sytuację na rynku surowców po tym, jak pod koniec ub.r. oraz w pierwszych miesiącach 2021 roku wystąpiły czasowe problemy z ich dostępnością, co przy dużym popycie spowodowało wzrost ich cen.
„Jak dotąd zawirowania na rynku surowców miały niewielki wpływ na funkcjonowanie naszych spółek produkcyjnych oraz wyniki grupy w pierwszym kwartale br. Obecnie sytuacja w zakresie dostępności surowców – z wyjątkiem pojedynczych przypadków – ustabilizowała się. Ale trudno dziś przewidzieć długofalowe konsekwencje, w tym to, na jakim poziomie długoterminowo ustabilizują się ceny surowców w wielu gałęziach przemysłu, nie tylko w Polsce, ale i na świecie” – dodała Wróbel-Lipa.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2021 r. wyniosła 1,68 mln zł wobec 7,5 mln zł zysku rok wcześniej.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2020 r. miała 821 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews