Grupa Polsat Plus odnotowała 7,3 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 288,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto ogółem w II kw. 2023 r. wyniósł 8,1 mln zł wobec 282,7 mln zł zysku rok wcześniej.
„Zysk netto w drugim kwartale 2023 roku spadł o 274,6 mln zł (-97,1%) r/r do poziomu 8,1 mln zł. Spadek ten spowodowany był z jednej strony przez utrzymującą się po stronie kosztowej presję inflacyjną, a z drugiej przez istotnie wyższe koszty obsługi zadłużenia. Dodatkowo, na poziom zysku netto w drugim kwartale wpływ miało ujęcie podatku dochodowego po wyższej niż ustawowa stopie podatkowej oraz czynniki o charakterze jednorazowym, w szczególności rozpoznanie udziału w stracie PAK-PCE i efekt jednorazowej spłaty kredytów” – czytamy w raporcie kwartalnym.
Zysk operacyjny wyniósł 329,8 mln zł wobec 425,8 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 798,5 mln zł wobec 893,3 mln zł zysku rok wcześniej.
„Zysk EBITDA wyniósł 798,5 mln zł (-10,6% r/r) w drugim kwartale 2023 roku przy marży EBITDA na poziomie 24,3%. Głównym czynnikiem stojącym za spadkiem wyniku EBITDA była ogólna presja inflacyjna na koszty” – czytamy dalej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 289,8 mln zł w II kw. 2023 r. wobec 3 228,1 mln zł rok wcześniej.
„Nasze całkowite przychody ze sprzedaży usług, produktów, towarów i materiałów wzrosły w drugim kwartale 2023 roku o 61,7 mln zł (+1,9%) r/r. Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły o 9 mln zł (+0,5%) r/r. Przychody hurtowe zmniejszyły się o 20,8 mln zł (-2,4%) r/r. Ubytek przychodów z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich, wynikający z regulacyjnego, sukcesywnego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR, został w znacznym stopniu skompensowany wyższymi przychodami z tytułu reklamy i sponsoringu oraz od operatorów kablowych i satelitarnych. Przychody ze sprzedaży sprzętu wzrosły o 33,1 mln zł (+7,3%) r/r przede wszystkim w wyniku wzrostu udziału droższych modeli smartfonów w miksie sprzedażowym” – napisano też w raporcie.
Wolne przepływy pieniężne w okresie 12 miesięcy były na poziomie ok. 580 mln zł, a wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,26x (dług netto/EBITDA LTM).
„W segmencie usług B2C i B2B rosły przychody, co wspierała silna sprzedaż sprzętu. Odnotowaliśmy świetne wyniki finansowe segmentu mediowego – przychody wzrosły o 5%, a EBITDA aż o 10% r/r. Z powodzeniem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy na trudnym rynku długu i pozyskaliśmy środki na realizację inwestycji w ramach Strategii 2023+” – skomentowała członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu Katarzyna Ostap-Tomann, cytowana w komunikacie.
W I poł. 2023 r. spółka miała 57,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 503,8 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 6 489,1 mln zł w porównaniu z 6 214,8 mln zł rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 1 559,7 mln zł wobec 1 694 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto ogółem w I poł. 2023 r. wyniósł 79,1 mln zł wobec 495,5 mln zł zysku rok wcześniej.
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a blisko 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł r/r o 1,6 zł (2,3%) do 71,8 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7,3% w skali roku. Wzrosło także ARPU usług przedpłaconych – o 2,3% do 17,8 zł, a ich baza pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie, wymieniono w komunikacie.
„Z ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, co jest bardzo dobrym wynikiem w świetle niekorzystnych warunków rynkowych. […] Odnotowujemy rosnące ARPU we wszystkich segmentach klientów – kontraktowych, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymujemy na niezmiennie niskim poziomie. Przyczyniają się do tego m.in. popularyzacja 5G oraz oferty łączone z serwisem Disney+” – wskazał wiceprezes ds. strategii Grupy Polsat Plus Maciej Stec.
Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wzrósł r/r o 6,2% do blisko 1,5 tys. zł miesięcznie, podano także.
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w II kwartale br. wyniosła 22% – 7,8% kanału głównego Polsat i 14,2% kanałów tematycznych, a w I półroczu – 21,9%, w tym 7,9% kanału głównego Polsat i 14% kanałów tematycznych.
„Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu rosły szybciej niż rynek zarówno w II kwartale, jak i I półroczu 2023. W II kwartale br. przychody z reklamy TV i sponsoringu Grupy odnotowały wzrost o 4,4% do 345 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,7%. W I półroczu przychody zwiększyły się o 4,3% do 629 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,4%” – napisano w materiale.
Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 1,9 mld odsłon stron.
„Zarówno w II kwartale, jak i całym półroczu osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo utrzymującego się niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Odnotowaliśmy także bardzo dobre wyniki finansowe – nasze przychody z reklamy TV rosły w obydwu okresach o ponad 4%, nieco szybciej niż rynek” – skomentował prezes Telewizji Polsat Stanisław Janowski.
„Poszerzyliśmy portfolio kanałów TV do 42 dzięki zakupowi 3 stacji 4FUN. Kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku portali internetowych – nabyliśmy popularny portal o tematyce popkulturowej naEKRANIE.pl” – dodał.
W ramach realizacji Strategii 2023+ w obszarze czystej energii Grupa Polsat Plus nabyła spółkę PAK-PCE i rozwija projekty związane z produkcją zielonej energii (ze słońca, wiatru, biomasy, termicznej obróbki odpadów) oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
„Prace nad realizacją naszych strategicznych założeń w obszarze czystej, zielonej energii postępują dynamicznie. Trwa rozruch technologiczny dwóch pierwszych farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim, a ich komercyjne uruchomienie nastąpi jeszcze we wrześniu br. Finalizujemy także rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie” – powiedział Stec.
„Ukończyliśmy budowę pierwszej, ogólnodostępnej stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i mamy już wszystkie pozwolenia niezbędne do jej uruchomienia. Kolejne stacje powstają m.in. w Rybniku, Gdańsku i Gdyni. Produkujemy pierwsze autobusy wodorowe dla Rybnika i bierzemy udział w kolejnych przetargach, m.in. w Gdańsku, Wałbrzychu i Świdniku” – dodał.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2023 r. wyniósł 613,6 mln zł wobec 1 084,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Cyfrowy Polsat i Polkomtel (Grupa Polsat Plus) tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza. Akcje spółki są notowane na GPW od 2008 r.; spółka wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews