Grupa WP odnotowała 170,53 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 182,7 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 239,59 mln zł wobec 227,59 mln zł zysku rok wcześniej.
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 371,35 mln zł wobec 307,82 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, zaś raportowany zysk EBITDA (wg MSSF 16) – odpowiednio: 340,1 mln zł wobec 310,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 077,72 mln zł w 2022 r. wobec 872,24 mln zł rok wcześniej.
„Dobre wyniki w 2022 roku, mimo niekorzystnych czynników makroekonomicznych, to w dużej części zasługa wzrostów segmentu turystycznego. Naszą ofertę w tym obszarze poszerzyliśmy, m.in. poprzez akwizycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce stawialiśmy na inwestycje w redakcję i technologię, które według nas są powodem naszych ponad rynkowych wzrostów na rynku reklamy. Jedną z takich inwestycji jest panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi, w którym zarejestrowało się już 700 klientów. Stale rośnie też liczba kampanii, które są w ten sposób realizowane, co warto podkreślić – również poza powierzchniami WP, czyli na powierzchniach naszych partnerów” – skomentował prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, cytowany w komunikacie.
W 2022 roku, po kolejnych akwizycjach, Grupa WP wyodrębniła trzy podstawowe segmenty działalności: reklama i subskrypcje, turystyka oraz finanse konsumenckie.
„W segmencie Reklama i Subskrypcje przychody wzrosły o 14% r/r [do 624.62 mln zł], głównie dzięki ponadrynkowemu wzrostowi przychodów z reklamy internetowej, większym przychodom z subskrypcji, a także konsolidacji wyników spółek Audioteka, Benchmark, Mediapop w IV kwartale 2022 r. Dzięki wzrostowi przychodów, skoryg. EBITDA wzrosła o 12% r/r [do 282,34 mln zł]. Dynamika wzrostu skoryg. EBITDA była poniżej dynamiki wzrostu przychodów, co było spowodowane konsolidacją spółki Audioteka, której model biznesowy charakteryzuje się niższą rentownością w porównaniu do reklamowego” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W segmencie Turystyka przychody wzrosły o 90% r/r i wyniosły 242,77 mln zł, co było związane przede wszystkim z bardzo korzystną sytuacją na rynku turystyki, zwłaszcza zagranicznej, oraz konsolidacją przychodów Grupy Szallas od listopada 2022 r. Skoryg. EBITDA segmentu była wyższa o 121% r/r i wyniosła 61,18 mln zł.
„W segmencie Finanse Konsumenckie, przychody wzrosły o 30% r/r [do 171,03 mln zł], głównie dzięki dynamicznym wzrostom w Superauto, spółce zajmującej się pośrednictwem w pozyskiwaniu finansowania zakupu nowych samochodów. Skoryg. EBITDA segmentu wzrosła o 20% r/r [do 30,02 mln zł]” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2022 r. wyniósł 83,77 mln zł wobec 42,66 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Wirtualna Polska jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych – Wirtualnej Polski. Prowadzi również portal horyzontalny o2 oraz liczne specjalistyczne portale wertykalne, w tym w szczególności portale o tematyce biznesowej – Money.pl oraz Biztok, portale dotyczące nowych technologii – np. Dobreprogramy, portale o tematyce sportowej – np. Sportowe Fakty, oraz portale o charakterze rozrywkowym – np. Pudelek. Spółka jest notowana na GPW od maja 2015 r.
Źródło: ISBnews