ING Bank Śląski (ING BSK) odnotował 1 162 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 317,3 mln zł straty rok wcześniej, podał bank.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 2 089,9 mln zł wobec 173,3 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 552,1 mln zł wobec 530,6 mln zł rok wcześniej.
Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) wyniósł na koniec września 34,2% wobec 15% rok wcześniej, wskaźnik C/I: 41,2% wobec 63,5%, a ROA: 1,7% wobec 0,8%.
Skumulowane ROE skorygowane o MCFH jest na poziomie 21% (10,3% rok wcześniej).
Aktywa razem banku wyniosły 232,84 mld zł na koniec III kw. 2023 r. wobec 217,27 mld zł na koniec poprzedniego roku.
W I-III kw. 2023 r. bank miał 3 170,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1 048,5 mln zł zysku rok wcześniej.
„Grupa ING Banku Śląskiego po trzech kwartałach 2023 roku osiągnęła zysk netto w wysokości 3 170,1 mln zł w porównaniu z 1 048,5 mln zł w analogicznym okresie ub.r. Bank kontynuował stabilny rozwój działalności, zwiększając liczbę klientów oraz wartość kredytów i depozytów. ING Bank Śląski utrzymuje łączny współczynnik kapitałowy na bezpiecznym poziomie 16,56%. Zwrot z kapitału (ROE), po korekcie o MCFH, wyniósł 21%” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
„Wyniki finansowe obrazują realizację strategii banku. Udało nam się efektywnie przepracować kolejny kwartał. Zanotowaliśmy dalszy wzrost liczby klientów, a ich aktywność bardzo nas cieszy. Dużo wysiłku włożyliśmy w działania związane z transformacją ESG – wprowadziliśmy konto Future, kalkulator śladu węglowego dla klientów biznesowych, a także uczestniczyliśmy we współfinansowaniu realizowanego obecnie projektu farmy wiatrowej na morzu. To są przykłady, które wskazują, że jest to już element naszego normalnego działania. W minionym kwartale zaoferowaliśmy kredyty bazujące na nowym wskaźniku WIRON zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla korporacyjnych. Jesteśmy dobrze przygotowani do wywiązania się z obowiązków wynikających z mapy drogowej Narodowej Grupy Roboczej” – powiedział prezes Brunon Bartkiewicz, cytowany w materiale.
Według niego w III kwartale bank kontynuował realizację strategicznych założeń. Przyrost liczby nowych klientów wyniósł 82 tys. po stronie detalicznej i 17 tys. po stronie korporacyjnej. Według stanu na koniec września liczba klientów w tych segmentach wynosiła odpowiednio 4,47 mln i 553 tys. Niskie odczyty aktywności gospodarczej w Polsce przekładają się na aktywność w zakresie kredytowania, szczególnie finansowania nieruchomości. Łącznie po trzech kwartałach, w ujęciu rocznym portfel kredytowy wzrósł o 3%, w tym w obszarze bankowości korporacyjnej o 4%, a w bankowości detalicznej wzrósł o 1%. ING BSK zanotował 10-proc. wzrost depozytów, który w przypadku klientów korporacyjnych wyniósł 6%, a w grupie klientów indywidualnych 13%.
„W banku niezmiennie przykładamy dużą wagę do zwiększania poziomu cyfryzacji. W trzecim kwartale liczba klientów mobile only w bankowości detalicznej wzrosła o 13% do 2 mln. Liczba elektronicznych przelewów wychodzących klientów indywidualnych w Moim ING wyniosła 152 mln (+11% r/r). Zanotowaliśmy przy tym dalszy 26-proc. wzrost transakcji BLIK oraz 7-proc. wzrost transakcji kartami debetowymi. Jednocześnie notowaliśmy dalszy 10-proc. spadek liczby transakcji wykonywanych w oddziałach. Wyższą aktywność obserwowaliśmy ze strony klientów korporacyjnych. W trzecim kwartale liczba przelewów zleconych w systemie ING Business wzrosła o 87% rok do roku, z czego wzrost w bankowości mobilnej wyniósł 26%. Liczba zainstalowanych terminali płatniczych wynosi już 41,1 tys. W trzecim kwartale przeprocesowaliśmy w nich blisko 20-proc. więcej transakcji niż przed rokiem. W tym czasie o 30% przyrosła liczba sklepów internetowych z aktywną bramką płatniczą imoje” – powiedział prezes ING Banku Śląskiego.
Najważniejsze wyniki biznesowe i finansowe Grupy ING Banku Śląskiego po trzech kwartałach 2023 roku, w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. były następujące:
– liczba klientów bankowości detalicznej 4,47 mln (wzrost o 31 tys. r/r), w tym 2,15 mln klientów primary (wzrost o 77 tys. r/r),
– liczba klientów bankowości korporacyjnej 553 tys. (wzrost 27,4 tys. r/r),
– wzrost wartości kredytów o 3% do 160,3 mld zł,
– wzrost depozytów o 10% do 199,6 mld zł,
– fundusze inwestycyjne i produkty pozabilansowe – wzrost o 25% do 19,4 mld zł.
Najważniejsze wyniki finansowe Grupy ING Banku Śląskiego po trzech kwartałach 2023 roku, w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.:
– dochody ogółem wzrosły o 44% do 7 763,1 mln zł,
– koszty ogółem spadły o 8% do 2 713,3 mln zł,
– zysk brutto wzrósł o 189% do 4 125,3 mln zł,
– zysk netto wzrósł o 202% do 3 170,1 mln zł,
– wskaźnik koszty (z podatkiem bankowym)/dochody wyniósł 41,2% w porównaniu z 63,5% w analogicznym okresie ub. r.,
– łączny współczynnik kapitałowy wyniósł 16,56% w porównaniu z 14,43% w analogicznym okresie ub. r.,
– zwrot z kapitału (ROE) po korekcie o MCFH wyniósł 21% w porównaniu z 10,3% w analogicznym okresie ub. r., wymieniono także.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2023 r. wyniósł 3 170,1 mln zł wobec 1 048,5 mln zł zysku rok wcześniej.
ING Bank Śląski jest notowany na GPW od 1994 r. Jego głównym akcjonariuszem jest holenderska grupa ING. Aktywa razem banku wyniosły 217,27 mld zł na koniec 2022 r.
Źródło: ISBnews