InPost odnotował 27,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2022 r. wobec 174,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 287,1 mln zł wobec 273,9 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 585,5 mln zł wobec 523,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 150,1 mln zł w IV kw. 2022 r. wobec 1 677 mln zł rok wcześniej.
W całym 2022 r. spółka miała 456,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 491,3 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 7079,1 mln zł w porównaniu z 4 602,2 mln zł rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 1 961,4 mln zł wobec 1 626,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„Przychody za 2022 rok wzrosły o 53,8% r/r, osiągając 7 079,1 mln zł, skorygowana EBITDA wzrosła o 20,6% r/r, osiągając wartość 1 961,4 mln zł, natomiast wolumen obsłużonych przesyłek zwiększył się w ciągu roku o 44% r/r, sięgając 744,9 mln sztuk. Już ponad 40% przychodów spółka osiąga z zagranicy (25% w roku 2021)” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
W ub.r. Grupa InPost odnotowała wzrost sieci punktów OOH (Out of Home – dostawy poza adresem zamieszkania) o 29% r/r do 54 059, w tym wzrost sieci urządzeń Paczkomat – o 37% r/r do 27 939.
Działalność Grupy InPost w Polsce wygenerowała w 2022 r. 673,7 mln zł wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow), ponad dwukrotnie więcej w stosunku do roku 2021, podkreślono.
„W 2022 roku w Polsce udział wolumenowy InPost w rynku przesyłek e-commerce wzrósł do 43%, wolumen obsłużonych paczek osiągnął rekordowe 508,4 mln (+20% r/r). Przychody w 2022 roku wyniosły 4,2 mld zł (+21,6% r/r), a skorygowana EBITDA 1,8 mld zł (+14,3% r/r), pomimo bardzo trudnego otoczenia rynkowego i presji inflacyjnej. Na koniec roku spółka posiadała sieć 19 306 urządzeń Paczkomat (+17% r/r)” – czytamy dalej.
W ramach Mondial Relay, Grupa Inpost obsłużyła 213,2 mln paczek (+21,21% r/r). Przychody Mondial Relay w 2022 roku wzrosły do 2,7 mld zł (+17,4% r/r), na koniec roku w ramach Mondial Relay funkcjonowały 2 564 urządzenia Paczkomat InPost (+2 251 urządzeń w stosunku do końca 2021) oraz 19 446 punktów PUDO (+10% r/r).
„W Wielkiej Brytanii popyt na usługi świadczone poprzez Paczkomat InPost przekroczył oczekiwania. Wolumen obsłużonych paczek wzrósł o 151% r/r, osiągając poziom 20,5 mln. Na koniec 2022 roku w Wielkiej Brytanii funkcjonowało 4 835 urządzeń Paczkomat InPost (+53% r/r)” – napisano także.
„W 2022 roku Grupa InPost dynamicznie kontynuowała ekspansję, rosnąc powyżej rynku w każdym kluczowym kraju, w którym jest obecna. Pomyślny rozwój firmy oraz wzrost wolumenów wyprzedzający rynkowe tempo, mimo trudnych warunków w sektorze e-commerce, potwierdza efektywność modelu biznesowego i jego odporność na wymagające otoczenie makroekonomiczne. W Polsce Grupa InPost utrzymuje niekwestionowaną pozycję lidera, systematycznie umacniając swoją pozycję rynkową. Tymczasem na rynkach międzynarodowych, grupa skupia się na rozwoju własnej sieci, kreowaniu świadomości marki oraz podnoszeniu jakości oferowanych usług. Międzynarodowa ekspansja Grupy InPost w 2022 roku stanowi ważny etap w kreowaniu autentycznie paneuropejskiej marki. W 2023 roku InPost będzie konsekwentnie realizować strategię zrównoważonego rozwoju Grupy, dążąc do przeobrażenia rynku logistyki e-commerce w całej Europie” – skomentował założyciel i prezes InPostu Rafał Brzoska, cytowany w komunikacie.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
Źródło: ISBnews