Polska Sieć Handlowa Lewiatan osiągnęła 16,6 mld zł łącznych obrotów detalicznych w 2023 r., czyli o 9% więcej r/r. Sieć zakończyła 2023 r. liczbą 3 229 placówek, podała spółka. Obecnie udział marki własnej Lewiatan w sprzedaży przekracza 6% i pierwszy raz w historii sprzedaż przekroczyła wartość 0,5 mld zł, a dynamika wzrostu wyniosła blisko 13%, podano także.
W ub.r. PSH Lewiatan uruchomiła 189 sklepów, a zamkniętych zostało 156. Dzięki nowym otwarciom łączna powierzchnia sklepów zwiększyła się o 11 tys. m2, a średnia powierzchnia sali sprzedaży wzrosła do ponad 194 m2, podkreślono. Lewiatan systematycznie modernizuje placówki, a w ub.r. zakończono ponadto pilotaż konceptu sklepów mniejszego formatu Lewiatan express. Obecnie w sieci funkcjonuje ponad 50 placówek w nowym standardzie, podano.
„Mimo wymagającej sytuacji ekonomicznej, spadku koniunktury gospodarczej i nastrojów konsumenckich, a przez to niższej skłonności przedsiębiorców do inwestycji zrealizowaliśmy zakładane cele ekspansji. Osiągnięte wzrosty obrotów pozwoliły nam na dalsze zwiększenie udziału w rynku w segmencie sklepów 0-500 m2” – powiedział prezes Lewiatan Holding Robert Rękas, cytowany w komunikacie.
„W naszym modelu biznesowym około dwie trzecie kosztów stanowią energia i płace. Rosnąca presja cenowa dodatkowo wpływa na marże detaliczne. To elementy, które są newralgiczne dla biznesu i pozostające pod naszą szczególną uwagą. Przedsiębiorcy stoją także przed koniecznością inwestycji w dostosowanie swoich sklepów do realizacji ustawy o systemie kaucyjnym” – dodał.
Spółka podkreśliła, że dla całego rynku oraz PSH Lewiatan rok 2024 będzie kolejnym z rzędu trudnym i wymagającym. Presja kosztowa związana z dwukrotnym podniesieniem płacy minimalnej i niepewnością utrzymania osłonowych taryf energii czy koniecznością dostosowania sklepów do wymogów realizacji systemu kaucyjnego stanowią główne wyzwania dla przedsiębiorców. PSH Lewiatan największy nacisk kładzie na maksymalizowanie rentowności sklepów i konkurencyjności na rynku, poprawę efektywności procesów operacyjnych oraz przygotowania sieci do nadchodzących zmian legislacyjnych, w tym realizacji systemu kaucyjnego, podano.
„Prawdopodobnie również w połowie roku czekać nas będzie zniesienie zerowej stawki VAT na żywność, co dać może kolejny impuls do wojny cenowej na rynku. Do końca roku sklepy muszą ponadto dostosować się do wymogów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która zacznie obowiązywać od stycznia 2025 r. Problemem są nieprecyzyjne zapisy ustawy oraz brak szczegółowych aktów wykonawczych na co wielokrotnie zwracali uwagę zarówno przedstawiciele Lewiatana, jak i branży w konsultacjach z ustawodawcą” – czytamy dalej w komunikacie.
Sieć planuje dalsze zwiększanie udziału rynkowego oraz kontynuację realizacji projektów strategicznych. Wkrótce zadebiutują kolejne odświeżone marki własne w portfolio Lewiatana. Sieć pracuje też nad nową odsłoną programu lojalnościowego oraz aplikacji „Mój Lewiatan”.
Spółka zaznaczyła też, że w ub.r. rozpoczęła wdrażanie kolejnego etapu strategii biznesowej, której główną osią jest transformacja technologiczna. Obecnie wszystkie placówki spięte są w jednolitym systemie umożliwiającym przekazywania danych, automatyzację procesów i rozliczeń oraz kompleksową analitykę funkcjonowania sklepu w Power BI. Nowy fundament technologiczny umożliwia optymalizację wielu procesów operacyjnych w sklepach związanych m.in. z automatyzacją zarządzania asortymentem, opisu kartotek czy obsługi aktywności promocyjnych. Miniony rok stał też pod znakiem zmian w portfolio marki własnej sieci, a efektem były nowe marki, które pojawiły się na sklepowych półkach Lewiatana.
„Obecnie udział marki własnej Lewiatan w sprzedaży przekracza 6%. Pierwszy raz w historii sprzedaż przekroczyła wartość miliarda złotych, a dynamika wzrostu była większa od wzrostu sprzedaż detalicznej i wyniosła blisko 13%” – czytamy w materiale.
Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących sieci franczyzowych oraz najlepiej rozpoznawalnych marek sklepów detalicznych na polskim rynku. Na koniec 2023 r. w sieci zrzeszonych było ponad 3 229 placówek handlowych zatrudniających 30 tys. pracowników. Łączne obroty w 2023 r. przekroczyły 16,6 mld zł.
Źródło: ISBnews