Mercator Medical odnotował 446,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 930,19 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 463,43 mln zł wobec 1 047,62 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 482,74 mln zł wobec 1 066,14 mln zł rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 727,35 mln zł w 2021 r. wobec 1 834,17 mln zł rok wcześniej.
„W 2021 r. marża brutto uzyskana ze sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 5,3% (w 2020 r. wynosiła 54,0%), co oznacza spadek o 48,7 pkt proc. r/r. Wartościowo marża brutto na sprzedaży towarów jest niższa o 418,2 mln zł w porównaniu do uzyskanej w ubiegłym roku (spadek o 90,2% r/r.). Tak istotny spadek marży na sprzedaży towarów był spowodowany sprzedażą w 2021 r. głównie towarów zakupionych w III i IV kwartale 2020 r. (naturalne przesunięcie czasowe ze względu na czas transportu i procesy sprzedażowe), podczas gdy w otoczeniu emitenta widoczne były wyraźne spadki cen rynkowych rękawic. W porównaniu do 2020 r. koszt nabycia towarów sprzedanych w 2021 r. był o 106,7% wyższy, natomiast cena sprzedaży rękawic diagnostycznych była niższa o 3,3% r/r” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Grupa Mercator Medical sprzedając w 2021 r. 5,4 mld szt. rękawic zanotowała spadek wolumenów sprzedanych rękawic o 12,9% r/r.
W wolumenie sprzedanych rękawic zdecydowanie dominują rękawice diagnostyczne, które stanowią 99,1% wszystkich rękawic, z tego 46,3% stanowią rękawice wyprodukowane we własnych fabrykach w Tajlandii.
„Średnia cena sprzedaży rękawicy diagnostycznej (produkowane i nabywane od zewnętrznych dostawców) wzrosła o 10,3% r/r. Na wzrost ceny rękawic wpływ miał efekt wzrostu popytu podczas pandemii. Ze względu na to, że wzrost cen rozpoczął się pod koniec II kwartału 2020 r., po czym ceny nadal wzrastały i osiągnęły najwyższe poziomy w IV kwartale 2020 r, co mimo ujemnej dynamiki kwartał do kwartału przełożyło się na ich utrzymywanie się na wysokim poziomie do III kwartału 2021 r. Średnia cena sprzedaży była więc wyższa w 2021 r. ze względu na dłuższy okres, w którym utrzymywały się wyższe ceny. W przypadku rękawic chirurgicznych i gospodarczych średnia cena wzrosła odpowiednio o 20,6% i 7,7% r/r” – czytamy dalej.
W styczniu 2021 r. Grupa Mercator Medical ogłosiła kolejną rozbudowę mocy produkcyjnych w Tajlandii. Nowy, trzeci zakład produkcyjny powstaje na terenie należącym do tajlandzkiej spółki Grupy, Mercator Medical (Thailand) Ltd.
„Zakład uzyska pełną zakładaną zdolność produkcyjną w trzecim kwartale roku 2022. Fabryka jest dedykowana produkcji rękawic industrialnych i docelowo będzie wytwarzać około 1 mld rękawic rocznie, dzięki czemu łączne moce produkcyjne Grupy przekroczą 4 mld rękawic rocznie. Warta około 200 mln zł (budżet zamyka się sumą wydatków w wysokości 1 722 mln THB i zakłada również powstanie farmy solarnej) inwestycja jest finansowana w pełni ze środków własnych. W pierwszym kwartale 2022 r. zakład rozpoczął produkcję rękawic na pierwszej z planowanych sześciu, oddanej do użytku linii produkcyjnej” – napisano także w sprawozdaniu.
W 2021 r. największym rynkiem zbytu były Stany Zjednoczone ze sprzedażą wynoszącą 327,6 mln zł, co jest wynikiem o 22,6% wyższym w porównaniu do 2020 r. Drugim największym rynkiem zbytu była Polska z przychodami na poziomie 323,5 mln zł, które jednak w porównaniu do 2020 r. były niższe o 14%. Trzecim największym rynkiem zbytu w 2021 r. była Wielka Brytania ze sprzedażą na poziomie 266,3 mln zł, która również była niższa w porównaniu do 2020 r. kiedy wynosiła 449 mln zł, tj. nastąpił nominalny spadek o 40,7% r/r.
„Grupa kapitałowa Mercator Medical posiada jednostki zależne w Ukrainie i w Rosji, w związku z czym trwające od 24 lutego 2022 roku działania wojenne na terenie Ukrainy mają wpływ na działalność biznesową grupy. Grupa nie jest jednak uzależniona od sprzedaży do klientów na w/w rynkach. Udział sprzedaży na wspomnianych rynkach w stosunku do skonsolidowanych przychodów grupy, wyniósł w roku 2021 odpowiednio 5,1% i 3,5%. W przypadku ograniczeń lub braku możliwości sprzedaży na w/w rynkach, spółka dysponuje potencjałem do przekierowania wolumenów sprzedaży na rynki Europy Zachodniej” – wskazano też w materiale.
W ujęciu jednostkowym strata netto w 2021 r. wyniosła 27,11 mln zł wobec 312,03 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,73 mld zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews