Orange Polska odnotował 239 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 243 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 343 mln zł wobec 337 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3224 mln zł w II kw. 2023 r. wobec 3055 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2023 r. spółka miała 509 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 368 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 6363 mln zł w porównaniu z 5986 mln zł rok wcześniej.
„W pierwszym półroczu 2023 r. skonsolidowane przychody wyniosły 6 363 mln zł i w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. były wyższe o 377 mln zł tj. o 6,3%. Po pierwsze, łączne przychody z usług konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego (stanowiących podstawowe kategorie usług telekomunikacyjnych Grupy) zwiększyły się o 5,3%. Na tę dynamikę złożyły się dwa czynniki: wzrost liczby klientów oraz wzrost średniego przychodu, jaki ci klienci generują (ARPO) w przypadku każdej z tych usług. Wzrost wskaźnika ARPO jest głównie efektem strategii cenowej nastawionej na wartość oraz w odniesieniu do usług konwergentnych i stacjonarnych, rosnącego udziału klientów usług światłowodowych, którzy generują najwyższe ARPO” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
„Po drugie, utrzymała się bardzo wysoka dynamika wzrostu przychodów z usług IT i integracji, które wzrosły o 20%. Był to wzrost w całości organiczny, wynikający z bardzo dobrych wyników naszych spółek softwarowych oraz kilku projektów z sektora publicznego związanych z cyfryzacją placówek medycznych. Po trzecie, wyjątkowo silny wzrost odnotowały przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 27% rok do roku. Było to wynikiem dużego popytu ze strony klientów na droższe telefony, naszej atrakcyjnej oferty sprzedaży ratalnej oraz strategii nastawionej na wartość. Po czwarte, przychody z usług hurtowych zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 5% w wyniku regulowanej obniżki stawek za zakańczanie połączeń w sieci mobilnej. Z kolei bardzo pozytywnie na przychody z usług hurtowych wpływały rosnące przychody z udostępniania naszej infrastruktury innym operatorom, głównie widoczne w pozostałych przychodach hurtowych, która to kategoria wzrosła o 23% rok do roku. Po piąte, na wysokość całkowitych przychodów nadal niekorzystnie wpływał strukturalny spadek przychodów z tradycyjnej telefonii stacjonarnej, które w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 13%” – wymieniono dalej.
Zysk EBITDAaL sięgnął 1 585 mln zł w I poł. br. wobec 1 520 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„EBITDAaL (EBITDA z uwzględnieniem kosztów leasingu) wyniosła 1.585 mln zł i w porównaniu do sześciu miesięcy 2022 r. była o 65 mln zł tj. 4,3% wyższa. Wzrost został wygenerowany przez marżę bezpośrednią, która wzrosła o 5,7%” – napisano w sprawozdaniu.
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł 735 mln zł i wzrósł o 27% r/r. Polepszenie to było wynikiem wzrostu EBITDAaL, nieco niższej amortyzacji oraz znacznego wzrostu (ponad 60% rok do roku) zysku ze sprzedaży aktywów (głównie optymalizacja portfela nieruchomości), podano także.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2023 r. wyniósł 505 mln zł wobec 396 mln zł zysku rok wcześniej.
„Ekonomiczne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszym półroczu 2023 r. (od 2020 roku miernik ten zawiera również naliczone wpływy ze sprzedaży aktywów) wyniosły 538 mln zł i były niższe o 35 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Obejmowały one przede wszystkim:
• rosnące nakłady na sieć mobilną związane z poprawą jakości i pojemności sieci 4G (uruchomiony w roku 2022 4-letni projekt modernizacji sieci dostępowej) oraz rozpoczęciem przystosowania sieci mobilnej do technologii 5G w związku z planowanym pozyskaniem częstotliwości 5G w drugiej połowie 2023 roku;
• malejące nakłady na sieć światłowodową, które po zawarciu partnerstwa joint venture ze spółką Światłowód Inwestycje są dużo niższe niż w latach ubiegłych, obejmowały głównie dalszą komercjalizację wybudowanej sieci (sprzęt kliencki oraz podłączanie usług) oraz budowę dedykowanych łączy światłowodowych dla klientów biznesowych;
• rozbudowę mobilnej sieci transportowej i rdzeniowej, aby sprostać rosnącemu wolumenowi przesyłu danych oraz zapewnić oczekiwaną przez klientów jakość usług;
• nakłady na realizację programów transformacyjnych;
• realizację inwestycji związanych z rozwojem oferty, sprzedażą i procesem obsługi klienta jak również modernizacją i rozwojem infrastruktury technicznej IT;
• wyjątkowo wysokie wpływy ze sprzedaży nieruchomości, w wyniku naszych działań marketingowych i usprawnienia wewnętrznych procesów” – czytamy dalej w sprawozdaniu.
Orange Polska to dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii komórkowej, stacjonarnej, dostępu do internetu, TV oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP). Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.
Źródło: ISBnews