Pepco Group odnotowała 944 mln euro bazowej EBITDA (MSSF 16) w roku obrotowym 2024 (kończącym się 30 września 2024), co oznacza wzrost o 23,3% przy stałym kursie walutowym (wzrost raportowany o 25,2%), podała spółka. Grupa wygenerowała rekordowe przychody w wysokości 6 167 mln euro, co oznacza wzrost o 8,1% przy założeniu stałego kursu walutowego (10,2% raportowany).
Raportowana strata netto w ujęciu rocznym wyniosła 662 mln euro, co związane jest z niegotówkowym odpisem o wartości 775 mln euro, spowodowanym utratą wartości przez Poundland, w następstwie słabszych wyników w roku obrotowym 2024 oraz słabszych perspektyw rentowności i rosnących wyzwaniach związanych z konkurencyjnością i kosztami, podano. Bazowy zysk po opodatkowaniu wyniósł 179 mln euro, przy wzroście o 14% r/r, wskazano.
„Grupa wygenerowała rekordowe przychody za cały rok obrotowy w wysokości 6,2 mld euro, co oznacza wzrost o 10,2% r/r, do czego przyczynił się wzrost liczby nowych sklepów. Marża brutto Grupy wyraźnie wzrosła o 390 pb r/r, do 43,9%, z najsilniejszym wzrostem w sieci Pepco. Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) osiągnęła 944 mln euro, co oznacza wzrost o 25,2%, napędzana wzrostem EBITDA sieci Pepco, wynoszącym 41,7% r/r” – czytamy w komunikacie.
Spółka wskazała na wzrost wolnych środków pieniężnych do 168 mln euro, powodujący obniżenie zadłużenia netto (sprzed MSSF 16) do 256 mln euro (wskaźnik efektu dźwigni finansowej sprzed MSSF 16 wynoszący 0,5x). Wzrost przychodów Pepco wyniósł 14,2%, Poundland 0,2%, a Dealz Poland o 39,5%.
Grupa otworzyła 392 nowych sklepów netto w ciągu roku (w r. obr. 2023: 648), co dało łączną liczbę działających sklepów na poziomie 4 948 wg stanu na 30 września 2024: Pepco, Poundland i Dealz Poland uruchomiły, odpowiednio, 331, 13 i 48 nowych sklepów netto.
„Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco. Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki. Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy” – powiedział przewodniczący rady Pepco Group Andy Bond, cytowany w komunikacie.
Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) spadły w trakcie roku o 3,2%: LFL w Pepco spadek o 2,8%, aczkolwiek w trakcie roku wyniki poprawiały się, osiągając wzrost przychodów LFL poczynając od września 2024; LFL dla Poundland (-3,6%) i Dealz Poland (-4,8%). Marża brutto w Pepco wyniosła 46,9%, Poundland: 38,6%, a Dealz Poland: 33,4%.
„Postrzegam koncept Pepco, działający w ramach Grupy, jako kluczowy motor naszego przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu – szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest głównym obszarem działalności tej marki. Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz zapewnia najwyższy zwrot z kapitału – planujemy dalej budować na tym solidnym fundamencie. W nadchodzącym roku naszym głównym celem dla marki Pepco będzie poprawa przychodów porównywalnych. Wyniki like-for-like Pepco są na plusie od początku września, co jest obiecującym początkiem” – skomentował wyniki prezes Pepco Group Stephan Borchert.
„W przypadku Poundland, ostatnie wyniki stanowiły dla nas duże wyzwanie, na co złożyły się spadki sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia, po przejściu na początku roku na asortyment produktów dostarczanych przez Pepco. Szybko podejmujemy działania, aby skierować Poundland na właściwe tory, skupiając się na mocnych stronach tej sieci. Dokładnie przeanalizujemy również pozycję konkurencyjną Poundland oraz wymagania konieczne do tego, by osiągać sukces jako format zorientowany na produkty FMCG. Więcej informacji na temat planów rozwoju Poundland przedstawimy w pierwszej połowie 2025 roku” – dodał.
Zasygnalizował, że Grupa planuje osiągać dalsze strategiczne i finansowe postępy w roku finansowym 2025, co zamierza przedstawić w szczegółach podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco, Dealz i Poundland. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews