Pharmena odnotowało 0,75 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2020 r. wobec 1,14 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Strata operacyjna wyniosła 0,42 mln zł wobec 1,23 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3,01 mln zł w III kw. 2020 r. wobec 3,38 mln zł rok wcześniej.
„W całym III kwartale 2020 roku przychody ze sprzedaży zanotowały 11% spadek w porównaniu do III kwartału roku ubiegłego. Spadek ten spowodowany jest obecną sytuacją na rynku związaną z pandemią i niepewną sytuacją dotyczącą przyszłości. Sytuacja ta powoduje, że kontrahenci ograniczają zapasy magazynowe. W związku ze zmianą zachowań konsumentów sprzedaż przeniosła się do internetu, a tym samym zapasy w sklepach i aptekach stacjonarnych podlegają dłuższej rotacji. Sprzedaż internetowa drogerii oraz aptek kanibalizuje sprzedaż punktów stacjonarnych, a liczba transakcji w punktach stacjonarnych spadła” – czytamy w raporcie.
Partnerzy biznesowi nie są skłonni do budowania stanów magazynowych, tak jak miało miejsce w ubiegłych latach, podkreśliła spółka.
„Rotacja dermokosmetyków w aptekach znacząco się zmniejszyła, gdyż nie są to produkty pierwszej potrzeby, a sposób działania aptek zmienił się wskutek wprowadzonych obostrzeń. Apteki zmuszone zostały do poniesienia wydatków na bezpieczeństwo pacjentów w związku z czym, pomimo braku spadku marż na sprzedaży, znacząco ograniczają zakupy. Odpowiedzią na te zmiany, Pharmena podjęła działania w kierunku rozwoju szeroko pojętego kanału sprzedaży e-commerce” – czytamy dalej.
W III kwartale 2020 r. spółka uruchomiła produkcję Favorite Nature linii do pielęgnacji włosów o zawartości 92-95% składników naturalnych, dedykowaną dla wegan. Linia przeznaczona jest dla kluczowych sieci drogeryjnych kanału nowoczesnego oraz do sieci dyskontów na rynku polskim, podano także.
„W III kwartale 2020 Pharmena rozpoczęła współpracę z dystrybutorami kosmetycznymi z rynku tradycyjnego, co umożliwi dotarcie do większego grona konsumentów poprzez dystrybucję do szerszej części sieci drogeryjnych oraz pozwoli na zwiększenie dostępności marki Dermena. Rozpoczęcie ww. współpracy jest dla spółki kluczowe również z punktu widzenia zmian w zachowaniach konsumentów spowodowanych pandemią COVID-19 i zwiększeniem dostępności oferty we wszystkich sklepach e-commerce na rynku” – czytamy dalej.
„Zdecydowanie widoczna jest zmiana zachowań konsumentów i przeniesienie zakupów do internetu. Teraz istotnym czynnikiem dla firm handlowo-usługowych jest skuteczne pozyskanie klientów on-line. Sukcesywnie wprowadzamy różne działania w grupie, by takiego klienta pozyskać” – skomentował prezes Konrad Palka, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
Jedocześnie zwiększona koncentracja w kanale e-commerce i rozwijanie współpracy z firmą Amazon przyczyniły się do dynamicznego wzrostu przychodów z eksportu, podkreśliła też spółka. Przychody od zagranicznych klientów Spółki w trzech kwartałach wzrosły do 1,1 mln zł (wobec 0,1 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku). Podjęte działania w trzecim kwartale 2020 r. spowodowały rozpoczęcie współpracy z 25 kluczowymi sklepami internetowymi i platformami sprzedażowymi.
Spólka wskazuje ponadto, że poza kanałem dermokosmetyków, kontynuuje ważne prace badawcze nad lekiem 1-MNA. Pandemia COVID-19 otworzyła jej drogę do dalszego rozwoju cząsteczki 1-MNA w zakresie nowych wskazań dot. infekcji wirusowych. Pharmena wraz z wiodącym ośrodkiem badawczym Covance Inc. z siedzibą w USA, opracowała szczegółowy plan badań 1-MNA i pod koniec października podpisała z ośrodkiem umowę. Umowa dotyczy współpracy w zakresie przeprowadzenia badań przedklinicznych leku 1-MNA jako kandydata na lek w infekcji wirusem Sars-Cov-2 na modelach zwierzęcych.
„W zeszłym tygodniu spółka rozpoczęła pierwsze z trzech planowanych badań przedklinicznych. Planowane badania na modelach zwierzęcych mają na celu ustalenie efektywnej dawki kandydata na lek w infekcji wirusem Sars-Cov-2. Pharmena zakłada, że raport zawierający wyniki z pierwszego badania otrzyma na przełomie stycznia/lutego 2021 r.” – podsumowano w komunikacie.
W I-III kw. 2020 r. spółka miała 3,42 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 7,07 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 7,38 mln zł w porównaniu z 8,7 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-III kw. 2020 r. wyniosła 1,2 mln zł wobec 3,83 mln zł straty rok wcześniej.
Pharmena to spółka biotechnologiczna, której głównym obszarem działalności jest opracowywanie i komercjalizacja innowacyjnych produktów powstałych na bazie opatentowanej fizjologicznej i naturalnej substancji czynnej 1-MNA. W 2019 r. przeszła na rynek główny GPW z NewConnect, gdzie była notowana od 2008 r.
Źródło: ISBnews