Selena FM odnotowała 19,09 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 5,06 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 27,51 mln zł wobec 0,42 mln zł zysku rok wcześniej.
„Zysk z działalności operacyjnej w raportowanym czasie wzrósł do 6,4 mln euro w porównaniu z 89 tys. euro w I kwartale zeszłego roku, kiedy to słabsza koniunktura na rynkach polskim i Europy Zachodniej, w szczególności obniżenie popytu i wcześniejsze zatowarowanie, zdecydowanie wpłynęły na wyniki całej branży” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Rentowność EBITDA wzrosła w I kw. br. do 9,5%, podano także.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 400,26 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 412,2 mln zł rok wcześniej.
Wyraźne spowolnienie rynku w 2023 roku, które trwało także w I kwartale 2024 roku, spowodowane wzrostem inflacji ogólnej, wysokimi stopami procentowymi i kosztami kredytów, determinowało sytuację branżową i obniżyło zapotrzebowanie na produkty chemii budowlanej, wskazano w materiale.
„Podjęte w drugim półroczu 2023 roku przez zarząd Seleny działania, wsparte szczegółową analizą aktywności globalnych rynków, pozwoliły na przyjęcie właściwych kierunków, których głównym celem było maksymalne ograniczenie negatywnego wpływu zachodzących procesów rynkowych. Skutkiem tej reakcji jest wzrost wyników finansowych w I kwartale 2024. Zwyżka rentowności sprzedaży zaprezentowana na koniec 2023 roku była kontynuowana od początku bieżącego roku. Przychody ze sprzedaży wzrosły w I kwartale 2024 roku do 92,6 mln euro, co przełożyło się na dobrą rentowność w tym obszarze – na koniec marca wynosiła ona 33,8%. W dalszym ciągu prowadzono także działania mające na celu zwiększenie przychodów w Europie Zachodniej, która zgodnie z obranymi celami biznesowymi jest kluczowym rynkiem rozwoju. W analizowanym okresie wypracowano na nim o 5,5% wyższą sprzedaż” – czytamy dalej.
Prezes Sławomir Majchrowski zwraca uwagę, że niekorzystna koniunktura, którą odnotowano w 2023 r., miała miejsce również w I kwartale tego roku. Jednym z głównych wyzwań stojących przed branżą są rosnące koszty surowców i energii, co z kolei może wpłynąć na koszty wyrobów i popyt.
„Uważnie obserwujemy rynek i elastycznie reagujemy na zmiany, które na nim zachodzą. Ta dynamika bezpośrednio przekłada się na nasze decyzje. Dywersyfikujemy produkty i rynki, na których działa firma, stawiając na rozwiązania z obszarów termomodernizacji, hydroizolacji oraz innowacyjnych metod budowania. Co ważne, coraz mocniej zaznaczamy swoją obecność w innych krajach. Poszerzamy obszary działań i skalujemy biznes nie tylko w Polsce, ale także w Zachodniej Europie i obu Amerykach. Kierunki te będą kontynuowane również w 2024 r. i wierzę, że będą one procentować” – skomentował prezes, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2024 r. wyniósł 50,06 mln zł wobec 7,26 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Selena FM to globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej. Główne marki to Tytan, Artelit oraz hiszpańska Quilosa. Jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. W 2008 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,78 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews