Tarczyński odnotował 41,97 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 5,79 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 61,24 mln zł wobec 15,37 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 77,43 mln zł wobec 27,4 mln zł zysku rok wcześniej. Rentowność EBITDA wyniosła 16,4%, co oznacza wzrost o 9,9 pkt. proc. r/r.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 472,48 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 423,1 mln zł rok wcześniej.
„W okresie 3 pierwszych miesięcy 2024 roku przychody Grupy Tarczyński wyniosły 472 479 tys. zł. i były o 11,67% wyższe niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Istotny wpływ na wysokość osiągniętych przychodów w pierwszym kwartale 2024 roku miało podnoszenie cen produktów na przestrzeni roku 2022 i w okresie do lipca 2023 roku na fali wzrostu kosztów wytworzenia wynikających głównie ze wzrostu cen surowców, w tym głównie wieprzowiny, oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży względem analogicznego okresu roku ubiegłego” – czytamy w raporcie kwartalnym.
Marża brutto na sprzedaży wyniosła 28,7% i była o 8,5 pkt. proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku, zaś podstawowym czynnikiem wzrostu marży brutto na sprzedaży był wyraźny spadek kosztów surowca w drugim półroczu roku 2023, po gwałtownych wzrostach zanotowanych w roku 2022 i I połowie 2023, podano także.
„Po gwałtownych zawirowaniach, które obserwowaliśmy w latach 2022-2023 sytuacja na krajowym rynku mięsa wieprzowego zdecydowanie się uspokoiła, głównie ze względu na spadek cen zbóż. Obecnie cena skupu kształtuje się na poziomie 7,5 zł/kg i jest nieznacznie niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W opinii Spółki spokojna sytuacja na rynku utrzyma się do rozpoczęcia sezonu letniego i wielkich wydarzeń sportowych – Mistrzostwy Europy w piłce nożnej oraz Igrzysk Olimpijskich we Francji. Analizując ceny drobiu obserwujemy nadal relatywnie wysoki ich poziom, zwłaszcza w porównaniu do ceny pasz. Za przykład może służyć cena fileta z kurczaka, którego cena w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku jest wyższa o ok 6%” – czytamy dalej w raporcie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2024 r. wyniósł 39,09 mln zł wobec 2,34 mln zł zysku rok wcześniej.
Tarczyński jest producentem wyrobów wędliniarskich w Polsce, oferującym produkty pod markami Tarczyński, Dobrosława oraz Starpeck. Strategicznym obszarem działalności jest segment produktów premium. Spółka zadebiutowała na rynku głównym warszawskiej giełdy w czerwcu 2013 r.
Źródło: ISBnews