XTPL miało 5,43 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w IV kw. 2024 r., w porównaniu do 4,25 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane. W trakcie całego roku przychody wyniosły 12,1 mln zł wobec 13,42 mln zł rok wcześniej.
„Wartość pozyskanych przez spółkę środków z realizacji dotacji w IV kwartale 2024 roku wyniosła 1 058 tys. zł, wobec 700 tys. zł w IV kwartale 2023 roku. W ujęciu narastającym wartość ta wyniosła 2 187 tys. zł, wobec 3 400 tys. zł w 2023 roku. Zarząd emitenta zwraca uwagę, że zgodnie z zasadami rozliczania tego typu grantów część ww. środków zostanie uwzględniona w rachunku wyników spółki za 2024 rok, zaś pozostała część w bilansie, w pozycji przychodów przyszłych okresów” – czytamy w komunikacie.
Szacunkowa wartość stanu środków pieniężnych spółki na 31 grudnia 2024 roku wynosiła 27 881 tys. zł, w porównaniu do 4 810 tys. zł na dzień 30 września 2024 roku. Zgodnie z założeniami spółki oraz realizowaną strategią na lata 2023-2026, zakładającą proces inwestycyjny budowy i wzmacniania organizacji zdolnej zrealizować cel 100 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług do końca 2026 roku, zarząd XTPL 17 października 2024 roku podjął zamiar pozyskania finansowania w procesie emisji akcji, w celu zrealizowania drugiego, ostatniego etapu inwestycyjnego. W efekcie spółka pozyskała w grudniu 2024 roku 27,6 mln zł na realizację strategii na lata 2023-2026.
W pierwszym etapie spółka dokonała znaczących inwestycji w trzech kluczowych obszarach: produkcji, sprzedaży i marketingu oraz B+R. W efekcie w obszarze produkcji spółka m.in. zwiększyła moce produkcyjne do obsługi skali zamówień zgodnej z założeniami strategii, dwukrotnie zwiększyła tempo produkcji urządzeń DPS oraz skróciła czas dostawy do klientów z kilku miesięcy do kilku tygodni i zabezpieczyła zapas kluczowych podzespołów do produkcji, podkreślono.
„W ramach obszaru sprzedaży spółka poczyniła istotne postępy w projektach przemysłowych, zwiększając liczbę szans sprzedażowych w pipeline oraz stopień zaawansowania projektów, zintensyfikowała działania sprzedażowo-marketingowe, zbudowała międzynarodowy zespół business development, poniosła nakłady w celu otwarcia oddziału sprzedażowo-demonstracyjnego w USA (Boston), rozszerzyła siatkę międzynarodowych dystrybutorów, rozszerzyła obecność na międzynarodowych konferencjach i targach branżowych. W efekcie spółka m.in. sprzedała w dniu 3 stycznia 2025 roku pierwszą partię modułów UPD z przeznaczeniem do wdrożenia przemysłowego na linii produkcyjnej wyświetlaczy o ultrawysokiej rozdzielczości wiodącego producenta wyświetlaczy w Chinach” – czytamy dalej.
W obszarze R&D spółka zintensyfikowała prace nad rozwojem istniejących produktów oraz prace nad nowymi produktami wsparte utworzonym zespołem zarządzania obecnymi i przyszłymi produktami – NPD (ang. New Product Development), czego efektem było m.in. wprowadzenie do oferty tuszu złotego a także przygotowania do uruchomienia czwartej linii biznesowej w 2025 roku, która będzie kontrybuować do celu strategicznego na 2026. Nowy produkt wypełni zidentyfikowaną niszę rynkową pomiędzy urządzeniami DPS a modułami przemysłowymi i przeznaczony będzie do małoskalowej produkcji o charakterze HMLV (ang. High Mix Low Volume). Produkt powstaje na bazie potwierdzonego zainteresowania ze strony istniejących oraz potencjalnych klientów XTPL, a pierwsze prototypy mogą trafić do odbiorców w 2025 roku.
XTPL rozwija i komercjalizuje na światowym rynku addytywną technologię umożliwiającą ultraprecyzyjne drukowanie nanomateriałów. Technologia ta ułatwi m.in. produkcję wyświetlaczy nowej generacji, inteligentnego szkła z zaawansowanymi funkcjonalnościami, innowacyjnych zabezpieczeń antypodróbkowych czy paneli fotowoltaicznych o zwiększonej wydajności. Obecnie XTPL komercjalizuje swoją technologię w dwóch pierwszych polach aplikacyjnych: wyświetlaczy oraz smart glass. Akcje spółki zadebiutowały na rynku głównym GPW w lutym 2019 r.
Źródło: ISBnews