Prawie 80% Polaków oszczędza, ale wciąż traktuje to spontanicznie, 21,7% osób regularnie oszczędza stałą sumę pieniędzy, a co piąta osoba nie posiada żadnej strategii oszczędzania i nieregularnie odkłada różne kwoty. Z kolei 22,7% na oszczędności przekazuje środki, które zostaną im na koniec miesiąca, wynika z Barometru Providenta, przeprowadzanego cyklicznie z okazji przypadającego 31 października Dnia Oszczędzania.
„Badanie pokazuje odpowiedzialne podejście Polaków do budżetu i budowania poduszki finansowej. Widać też poprawę nastrojów konsumenckich i wzrost uczucia bezpieczeństwa wśród ankietowanych. Wciąż większość z nich odkłada pieniądze na gorsze czasy – aż 58,5% – jednak jest to już o 5,4 pkt proc. mniej niż w ubiegłym roku. Jednocześnie, na wyjazdy i podróże oszczędza 30,6% osób, czyli o 8,3 pp. więcej niż w poprzedniej edycji badania” – powiedziała rzeczniczka Provident Polska Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.
Wakacje to cel oszczędnościowy zwłaszcza najmłodszych badanych – takiej odpowiedzi udzieliła co druga osoba w wieku od 18 do 24 lat (51,8%). Oszczędności chętnie przeznaczamy także na remont i umeblowanie mieszkania (19,6%), dla dzieci na przyszłość (12,2%) czy na zakup samochodu (11%). Kobiety częściej odkładają na zakup nieruchomości, podróże oraz edukację, natomiast mężczyźni zgromadzone środki przeznaczają na sprzęt AGD, produkty związane z realizowaniem pasji lub założenie własnej działalności, podano.
Według badania, Polacy zdecydowanie najczęściej oszczędności umieszczają na kontach oszczędnościowych oraz rachunkach bieżących – na ten sposób decyduje się połowa ankietowanych. W porównaniu do roku poprzedniego, wzrosło natomiast zainteresowanie lokatami (25,8% vs. 19,4% w 2022 r.), a wybór lokaty jako metody oszczędzania rośnie wraz z wiekiem – takiej odpowiedzi udzieliło 15,3% najmłodszych oraz 32,8% najstarszych ankietowanych. Dodatkowo, więcej niż co czwarty Polak zaoszczędzone pieniądze trzyma w przysłowiowej skarpecie. Najczęściej robią tak młodzi respondenci w wieku 18-34 lat – zadeklarowało tak aż 42,1% z nich. Jeśli chodzi o inwestowanie, kobiety chętniej wybierają obligacje, a mężczyźni pośrednictwo funduszu inwestycyjnego.
Z badania wynika też, że podczas podejmowania decyzji o lokowaniu oszczędności, satysfakcjonujący minimalny procent zysków w skali rocznej wynosi odpowiednio 5-10% w przypadku 26,8% osób oraz 10-15% rocznie dla 24,6%. Aż 23,2% badanych nie wie, jakiego zysku powinni oczekiwać.
„Z badań wynika, że większość konsumentów ma zdroworozsądkowe podejście do pomnażania oszczędności. Co druga ankietowana osoba byłaby usatysfakcjonowana z zysków na poziomie od 5 do 15% w skali roku. Tylko 1 na 10 osób oczekiwałaby zysków powyżej 20% rocznie. Naszą uwagę zwraca jednak fakt, że niemal ¼ badanych ma trudność z określeniem oczekiwanego poziomu zwrotu z inwestycji. Wśród tej grupy dominują osoby młode, do 24 r.ż. Poniekąd jest to dość naturalne zjawisko, gdyż najmłodsze osoby zwykle nie mają jeszcze za sobą doświadczeń w lokowaniu oszczędności i brakuje im rozeznania w instrumentach finansowych. Ale jednocześnie stwarza to też dla nich duże zagrożenie – rośnie bowiem ryzyko, że kuszeni wysokimi zyskami przez fałszywe oferty inwestycyjne, będą skłonni im zaufać” – oceniła prezeska Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego dr Anna Mlostoń-Olszewska.
Niemal 30% badanych uważa, że osoba o analogicznej sytuacji rodzinnej i życiowej powinna posiadać oszczędności w wysokości od 1001 do 5000 zł, zaś 27,5% twierdzi, że poduszka finansowa powinna wynosić więcej niż 10 000 zł, natomiast co czwarty respondent zadowoli się sumą do 1000 zł. Mediana odpowiedzi udzielanych w ramach Barometru wynosi 5 000 zł, jednak jeśli spojrzymy na średnią trymowaną (po odcięciu 5% najniższych i 5% najwyższych odpowiedzi) wyniesie ona 10 980,79 zł. Warto zwrócić uwagę, że zaledwie połowa ankietowanych realnie posiada oszczędności we wskazanej przez siebie kwocie. Prawie co piąty (19%) respondent uważa ponadto, że ponowne zaoszczędzenie wymienionej kwoty zajęłoby mu od pół roku do roku. 15% wystarczyłoby od 3 miesięcy do pół roku, a niewielu mniej (14,9%) już 2-3 lata, podano także.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1002 dorosłych Polaków, w październiku 2023 r.
Źródło: ISBnews