Zimowy wyjazd planuje 31% Polaków, jednak zaledwie 12% zamierza zrealizować go w czasie szkolnych ferii, wynika z badania wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Może to świadczyć o ostrożnym podejściu i chęci uniknięcia wyższych wydatków w szczycie sezonu, kiedy ceny są znacznie wyższe.
„Tegoroczne badanie wykonane przez Quality Watch dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor pokazuje, że choć 31% Polaków planuje zimowy wyjazd, jedynie 12% zamierza zrealizować go w czasie szkolnych ferii. […] Turyści coraz częściej decydują się na bardziej elastyczne terminy, rezygnując z wypoczynku w wysokim sezonie. Ponad połowa Polaków (54%, o 19 pkt proc. więcej niż w 2023 roku) sfinansuje zimowe wyjazdy z oszczędności, a 46% z bieżących dochodów. Jedynie 5% badanych planuje pokryć koszty przy pomocy pożyczek – czy to od rodziny, czy zaciągniętych w instytucjach finansowych – co stanowi spadek o 6 pkt proc. w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat” – czytamy w komunikacie.
Dodatkowym wyzwaniem dla krajowej branży turystycznej jest fakt, że 30% osób planujących zimowy urlop zdecyduje się na ofertę zagraniczną. Spośród nich 67% wybiera kierunki o cieplejszym klimacie niż Polska. Na tym trendzie szczególnie korzystają biura podróży, które oferują pakiety dopasowane do preferencji klientów szukających słońca i relaksu w łagodniejszym klimacie.
Osoby wyjeżdżające na ferie zimowe najczęściej wybierają samodzielnie organizowane wyjazdy krajowe (53%), a w drugiej kolejności wizyty u rodziny (33%). Na kolejnych miejscach plasują się zagraniczne wyjazdy organizowane samodzielnie (16%) oraz te realizowane za pośrednictwem biur podróży lub innych wyspecjalizowanych podmiotów (10%). Hierarchia ta utrzymuje się również w przypadku wyjazdów zimowych poza okresem ferii, wskazano również.
„To znaczący odsetek, który pokazuje, że nasi przedsiębiorcy z branży hotelowej mają o czym myśleć, a zyskają te firmy, które dokonają zmian w swojej strategii i modelu funkcjonowania. Trzeba również pamiętać o rosnącym poziomie polaryzacji dochodowej polskiego społeczeństwa. Dużym zainteresowaniem z jednej strony cieszą się luksusowe obiekty, a z drugiej tanie kwatery. Problemy mają hotele trzy- i czterogwiazdkowe. Zwłaszcza że ich zagraniczni konkurenci nie śpią. Przykładowo, kurorty alpejskie mogą zapewnić turystom lepsze warunki pogodowe i niższe ceny – w dodatku przy tej samej lub lepszej jakości świadczonych usług” – podsumował główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski, cytowany w materiale.
Badanie „Wydatki i kierunki wyjazdów Polaków w ferie zimowe” zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1 068 Polaków w wieku 18+, styczeń 2025 r.
Źródło: ISBnews