Klimat do zakupu dóbr trwałych jako zły oceniło 31,2% Polaków, podczas gdy rok temu odsetek pesymistów sięgnął 41,1%, wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Respondenci najczęściej wskazują, że obecny czas nie jest „ani dobry, ani zły”, by decydować się na zakup dóbr trwałych (56% wobec 45% przed rokiem).
„Chociaż nastroje wśród konsumentów wciąż trudno uznać za korzystne, to wyraźnie widać, że Polacy planują zakupy odważniej niż przed rokiem. Bez wątpienia wpływ na to mają doniesienia o tym, że ceny rosną wolniej. Październik był już ósmym miesiącem z rzędu, gdy wskaźnik inflacji w ujęciu rocznym spadał” – ocenił prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w komunikacie.
48,9% ankietowanych gospodarstw domowych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy poniesie (na pewno bądź prawdopodobnie) wydatki na dobra trwałe. Jednocześnie 51,1% odpowiedziało, że nie ma takich planów (zdecydowanie nie, raczej nie). Wśród osób, które spodziewają się wydatków na dobra trwałego użytku, około połowa (51,5%) prognozuje, że zakupy sfinansuje kredytem bądź pożyczką (w całości lub częściowo).
Wśród celów kredytowania aktualnie spłacanych zobowiązań pojawiają się m.in. zakup mieszkania lub domu, a także dobra trwałe mniejszej wartości, jak np. samochody, urządzenia AGD/RTV czy wreszcie wydatki konsumpcyjne. Najwięcej (58,2%) gospodarstw domowych, posiadających zobowiązanie w instytucji finansowej, deklaruje spłacanie kredytu lub pożyczki gotówkowej (57,9% poprzednio). Kredyt hipoteczny posiada 34,8% respondentów, a w dalszej kolejności znajdują się kredyty ratalne bądź limity na kartach kredytowych, wskazano również.
„Pozytywnym sygnałem jest fakt, że mniej respondentów niż w poprzednim badaniu spłaca stare zadłużenie nowym. To obecnie 16% badanych gospodarstw domowych, wobec 22% w ubiegłym roku” – podsumował Czugan.
ZPF i IRG SGH od 2006 r. prowadzą cykliczne badania „Sytuacja na rynku consumer finance”. Ich efektem jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Jego ostatni odczyt wskazuje na poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce. W III kw. wartość BRCF wyniosła 97 pkt. Oznacza to, że wskaźnik wzrósł o 2,7 pkt. kw/kw. To jednocześnie czwarty kwartał z rzędu, gdy odczyty BRCF poszły w górę.
Źródło: ISBnews