Pozytywna koniunktura wróci za co najmniej 2-3 lata zdaniem 40% firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), wynika z badania Barometr COVID-19 Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Powrotu koniunktury najwcześniej w przyszłym roku spodziewa się z kolei 45% zapytanych firm. Niecałe 9% przedsiębiorców liczy, że optymistyczny scenariusz ziści się jeszcze w tym roku.
„Powrotu koniunktury w przyszłym roku spodziewa się najwięcej przedstawicieli budownictwa (52%), handlu (51%), transportu (48%) i produkcji (45%). Za mniej optymistycznym scenariuszem przewidującym odbicie branży w latach 2022-2023 opowiadają się najczęściej przedstawiciele sektora HoReCa (48%) i usług (44%). Najwięcej optymistów, którzy stawiają jeszcze na ten rok, jest wśród przedstawicieli transportu (18%), ale liczy na to także po 8% przedstawicieli handlu, budownictwa i przemysłu oraz 7%. firm usługowych” – czytamy w komunikacie.
Przeważająca większość przedsiębiorców (77%) oceniła, że sytuacja pogorszy się, w opinii 15% pozostanie bez zmian. Po raz kolejny badanie wykazało, że im mniejsza firma, tym wykazuje większy pesymizm w odniesieniu do wpływu pandemii na kondycję branży. Podczas gdy 6 na 10 średnich firm pesymistycznie spogląda na najbliższe 6 miesięcy, wśród najmniejszych podmiotów zatrudniających do 9 pracowników pogorszenia spodziewa się aż 9 na 10 zapytanych, podano także.
Jak wynika z badania, branża HoReCa wskazała, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy sytuacja się pogorszy (95%), wysokie odsetki pesymistycznych odpowiedzi odnotowano także w branży usługowej (85%), handlowej (79%) i transportowej (76%).
Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 będą skutkowały zdaniem badanych upadkami firm (51% wskazań). Co czwarty ankietowany (25%) uważa, że efektem będzie również aktywne poszukiwanie innych rynków, dywersyfikacja obszarów działania lub zmiana profilu działalności.
„Najwięcej obaw o upadki firm jest wśród najmniejszych firm – aż 7 na 10 mikrofirm uważa, że pandemia spowoduje wiele upadłości. Wśród małych podmiotów tego zdania jest niemal połowa zapytanych, a wśród średnich już tylko 3 na 10 respondentów. Natomiast im większa firma, tym częściej pojawiało się oczekiwanie, że koronawirus spowoduje poszukiwanie innych rynków, dywersyfikację lub zmianę profilu działalności. Taką opinię wyraziło 37% średnich firm, 24% małych firm i 19% mikrofirm” – czytamy dalej.
85% zapytanych z branży HoReCa uważa, że COVID-19 wywoła lawinę upadłości.
„Podobnego zdania jest 7 na 10 firm usługowych, 5 na 10 firm handlowych i 5 na 10 transportowych. W przemyśle i budownictwie częściej wskazywano na aktywne poszukiwanie innych rynków, dywersyfikację lub zmianę profilu działalności (odpowiednio 46% i 38% wskazań)” – czytamy w materiale.
Badanie przeprowadzono w dniach 20-30 kwietnia br. wśród reprezentatywnej grupie 600 mikro, małych i średnich firm. Barometr COVID-19 to dodatkowe badanie towarzyszące Barometrowi EFL, zapoczątkowane w marcu 2020 roku w celu diagnozy wpływu pandemii koronawirusa na przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Badanie jest realizowane co miesiąc.
Źródło: ISBnews