Brak możliwości zapłacenia kartą najbardziej doskwiera Polakom na targowiskach i bazarach (48%) oraz w toaletach publicznych (43%), wynika z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa przeprowadzonego przez Maison & Partners. 41% ankietowanych przyznało, że problem ten dostrzega także podczas imprez plenerowych.
„Fundacja Polska Bezgotówkowa zapytała konsumentów o to, w jakim punkcie handlowym lub usługowym chcieliby płacić bezgotówkowo, a na tę chwilę nie ma w nim takiej możliwości. W pierwszej dziesiątce najczęstszych wskazań znalazły się: pobliskie bazary (48%), toalety publiczne (43%), stoiska podczas imprez plenerowych (41%), punkty krawieckie (33%), zakłady szewskie (31%), przychodnie (29%), warsztaty samochodowe (29%), kościoły (28%), autobusy i tramwaje (27%) oraz urzędy (25%)” – czytamy w komunikacie.
Porównując tegoroczne wyniki badania z zeszłoroczną edycją, możemy zauważyć, że w przypadku sześciu kategorii istotnie zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem bezgotówkowych metod płatności. Należą do nich przede wszystkim:
- urzędy i kliniki stomatologiczne (poprawa o 5 pkt proc.),
- osiedlowe sklepiki (poprawa o 4 pkt proc.),
- zakłady fryzjerskie, pociągi, autobusy i tramwaje (poprawa o 3 pkt proc.).
„Biorąc pod uwagę rosnącą popularność bezgotówkowych metod płatności wśród konsumentów oraz stale zwiększającą się liczbę punktów wyposażonych w terminale, możemy wnioskować, że coraz więcej lokalizacji z powyższych sektorów zadbało o wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności. To wpłynęło na poprawę nastrojów konsumentów i zmniejszyło liczbę osób dostrzegających te braki” – powiedział wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Zbigniew Wiśniewski, cytowany w materiale.
Fundacja Polska Bezgotówkowa realizuje działania w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Od początku Programu przystąpiło do niego ponad 400 tys. podmiotów (głównie mikro i małych przedsiębiorców), którzy za pomocą otrzymanych terminali płatniczych, wykonali ponad miliard transakcji na łączną kwotę blisko 66 mld zł.
„Nasze najnowsze badanie pokazało, że za tymi liczbami stoją realne zmiany, które są odczuwalne również z perspektywy konsumentów. Z naszych wewnętrznych danych wynika, że z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa najczęściej korzystają przedsiębiorcy działający w branżach: spożywczej (43% wszystkich transakcji), gastronomii i sklepach specjalistycznych/wielobranżowych. Badanie Maison & Partners potwierdziło, że w tych sektorach konsumenci zdecydowanie rzadziej spotykają się z brakiem bezgotówkowych metod płatności” – dodał Wiśniewski.
Badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2022 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1064 osoby w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Źródło: ISBnews