Przed najbliższymi świętami 51,2% aktywnych konsumentów zamierza udać się na zakupy do galerii i centrów handlowych, wynika z raportu UCE Research i Proxi.cloud. W zeszłym roku 48,7% osób odpowiedzialnych za zakupy w swoich domach było przynajmniej raz w tym okresie w tego typu obiektach.
„Zebrane dane pokazują również, że najczęściej konsumenci będą chcieli odwiedzić galerie i centra handlowe w okresie do 2 tygodni przed świętami. Natomiast największa kumulacja wizyt nastąpi 4-6 dni przed Wigilią, głównie w weekend, tj. 20-22 grudnia” – powiedzieli analitycy z UCE Research, cytowani w komentarzu.
Według analiz UCE Research i Proxi.cloud, w zeszłym roku wzmożony ruch w galeriach handlowych był szczególnie obserwowany w czasie trzech tygodni poprzedzających Boże Narodzenie. Sprzyjały temu dwie niedziele handlowe – 10 oraz 17 grudnia. Jednocześnie w soboty je poprzedzające nie było mniej tłoczno. W tym roku wzrost ruchu będzie skumulowany na przestrzeni dwóch tygodni poprzedzających święta, a nie trzech, jak rok temu. Będzie to wynikało z tego, że w grudniu br. niedziele handlowe przypadają 15 oraz 22 grudnia.
„W zeszłym roku największy ruch w placówkach handlowych zanotowaliśmy 22 grudnia, a więc tuż przed samymi świętami. Świadczy to o tym, że duża część Polaków odkłada zakup prezentów na ostatnią chwilę. W tym roku spodziewamy się, że szczytowymi dniami będą sobota, 21 grudnia, oraz niedziela handlowa, 22 grudnia. Okres bezpośrednio poprzedzający święta sprzyja wzrostowi ruchu z uwagi na brak możliwości korzystania z zakupów e-commerce. Czas na dostawę takich zakupów przed świętami jest zbyt krótki” – dodał współautor raportu z Proxi.cloud Łukasz Pytlewski, cytowany w komunikacie.
Rok temu, w okresie trzech tygodni przed wigilią w porównaniu do referencyjnego okresu, przyjętego od 30 października do 5 listopada 2023 roku, ruch w tego typu obiektach wzrósł średnio o 34%. W hipermarketach zwiększył się przeciętnie o 32%, w dyskontach o 10%, a w supermarketach – o 7%.
Autorzy raportu dodają, że jest na to duża szansa. Dla przykładu, w tym roku galerie i centra handlowe już zanotowały wzrost ruchu o 8,5% w Black Friday (29 listopada br.) w stosunku do poprzedniego piątku (22 listopada br.), zakończono.
Podstawowe badanie zostało przeprowadzone w dniach 1-06.12 2024 r. przez UCE Research i Proxi.cloud metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1277 osób w przedziale wiekowym 18-80 lat, odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Pozostałe dane pochodzą z bieżących oraz archiwalnych zasobów analitycznych firmy technologicznej Proxi.cloud.
Źródło: ISBnews