Z powodu wysokiej inflacji i pogarszającej się sytuacji gospodarczej 61,4% Polaków zamierza w tym roku zaoszczędzić na prezentach świątecznych dla swoich dzieci, wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research dla Grupy SkipWish. 28,7% nie ma tego w planach. 7,1% ankietowanych nie potrafi się określić, a 2,8% nie przewiduje żadnych upominków.
Ci, którzy chcą je zapewnić mniejszym kosztem, wskazują jednocześnie kilka rozwiązań. Najczęściej liczą na skorzystanie z promocji – 54,5%. Do tego niecała połowa badanych przeznaczy na ww. cel niższą kwotę niż rok temu – 42,6%. Ponadto 1/3 respondentów poszuka prezentów w tańszych kategoriach produktowych – 34%, a 26,8% zmniejszy ilość upominków. 11,9% respondentów spróbuje coś zrobić we własnym zakresie (np. wykonać prezent własnoręcznie). 8,5% ankietowanych kupi lub zdobędzie używane produkty. 5,1% uczestników sondażu jeszcze nie wie, jak sobie z tym poradzi. Natomiast 3% zrobi to inaczej, niż wskazali autorzy badania, podano.
„Jednak prawie 30% ankietowanych nie zamierza oszczędzać na prezentach dla swoich pociech. Można to wyjaśnić na trzy sposoby. Po pierwsze, wciąż panuje w społeczeństwie przekonanie, że na dzieciach się nie oszczędza, nawet jak jest ciężko. Tym bardziej nie wypada tego robić przed Świętami Bożego Narodzenia, które są tylko raz do roku. Po drugie, część rodziców nadal ma zasobne portfele. Po trzecie, w Polsce wciąż funkcjonuje zasada 'zastaw się, a postaw się’. Szczególnie przed Gwiazdką niektórzy robią zakupy ponad stan, żeby nie wystawić się na złą ocenę rodziny bądź znajomych. Biorąc pod uwagę naszą polską mentalność, ostrożnie szacuję, że takich osób w społeczeństwie jest nawet ok. 10-15%” – powiedział współautor badania, wieloletni ekspert rynku retailowego z Grupy SkipWish Maciej Tygielski, cytowany w komunikacie.
Badanie wykazało również, że częściej zamierzają oszczędzać kobiety niż mężczyźni (64,6% wobec 57,8%). Ponadto o oszczędzaniu mówią głównie osoby w wieku 23-35 lat (64,1%), z dochodami miesięcznymi netto poniżej 1000 zł (69,2%), a także z wykształceniem zasadniczym zawodowym (68,2%). Przeważnie są to mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności (64,2%).
„Wiadomo też, z czego Polacy zamierzają sfinansować zakup tegorocznych prezentów dla swoich dzieci. Zdecydowanie najczęściej deklarowane są wyłącznie własne oszczędności – 50,2%. Na bieżące dochody wskazuje 47,2%. Na trzecim miejscu w tym zestawieniu są środki pochodzące z programów socjalnych (np. 500 plus) – 9,8%. Część Polaków zamierza skorzystać z pieniędzy pożyczonych od rodziny lub znajomych – 6,2%. Niektórzy chcą zaciągnąć pożyczkę w banku bądź chwilówkę – 5,5%. Inni jeszcze nie wiedzą, skąd wezmą pieniądze na zakup upominków – 4,3%. Pozostali biorą pod uwagę wyżej niewskazane możliwości – 3,8%. Do tego należy zaznaczyć, że respondenci mogli podać kilka rozwiązań” – zakończono.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 25-27 listopada 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research dla Grupy SkipWish na reprezentatywnej próbie 1065 dorosłych Polaków.
Źródło: ISBnews