sobota, 19 lipca 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Gospodarka

66% konsumentów w Polsce obawia się inflacji

Dodane przez Bartłomiej Supernak
27 czerwca 2024
w dziale Gospodarka
0
pusty portfel
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Dwie trzecie konsumentów w Polsce (66%) obawia się inflacji, a dokonując wyboru zakupowego, konsument w pierwszej kolejności kieruje się aspektem finansowym, następnie zdrowotnym (44%), a na końcu kwestiami klimatycznymi (25%), wynika z raportu Strategy& w Polsce działającej w ramach PwC. Polacy spodziewają się wzrostu wydatków konsumenckich w każdej kategorii handlu detalicznego.

Według z raportu „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów” promocje i obniżki cen przyciągają niemal połowę (47%) konsumentów dokonujących zakupów online, czyniąc efektywną politykę promocyjną najbardziej cenionym elementem oferty. Zakupy w sklepach stacjonarnych są w dalszym ciągu najpopularniejszym kanałem sprzedaży (16% konsumentów korzysta z nich codziennie, 21% co tydzień a 25% co miesiąc), jednocześnie coraz większą popularnością cieszą się kanały internetowe.

Polscy konsumenci chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję do rekomendowania produktów (45%), jednak nie ufają jej na tyle, żeby powierzać jej ważniejsze zadania. Większość konsumentów obawia się o swoją prywatność i bezpieczeństwo danych (81%), co jest najsilniejszym czynnikiem powodującym nieufność do rozwiązań technologicznych, podano.

„Początek 2024 roku przyniósł zmianę warunków ekonomicznych – rejestrujemy najniższe od 3 lat poziomy inflacji, które jakkolwiek obecne w liczbach, niekoniecznie muszą być natychmiast dostrzegane przez konsumentów. Polacy niezmiennie są wrażliwi cenowo, ale obecnie ze względu na spodziewane podwyżki inflacyjne, szukają okazji promocyjnych i często przedkładają aspekt finansowy ponad aspekty zdrowotne. Pomimo deklaracji o zaangażowaniu w ochronę klimatu, to zaangażowanie mocno topnieje, kiedy oznacza zauważalny wpływ na budżet domowy i wtedy kryteria środowiskowe schodzą na drugi plan. Pomimo że istotna część konsumentów jest za spersonalizowaną reklamą w mediach społecznościowych, wskazując je jako najlepszy kanał dotarcia do nich, to są oni wciąż sceptyczni do rozwiązań opartych o AI, gdzie momentami poziom integracji sztucznej inteligencji przewyższa zaufanie konsumentów do jej wykorzystania” – powiedział partner PwC Polska, lider zespołu ds. handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w PwC CEE i w PwC Polska Mieczysław Gonta, cytowany w komunikacie.

„Współczesny polski konsument charakteryzuje się praktycznym podejściem do wydatków, gotowością do korzystania z nowych technologii czy mediów społecznościowych. To też zwiastuje wiele wyzwań zarówno dla producentów, jak i sieci handlowych, którzy aby odnieść sukces w docieraniu do i pozyskiwaniu klientów w nowoczesnym, dynamicznym środowisku, muszą zrozumieć zmieniające się preferencje konsumenckie czy nowe ścieżki zakupowe i na tej podstawie budować swoją strategię” – dodał partner zarządzający Strategy& w Polsce Krzysztof Badowski.

Według raportu, polscy konsumenci bardziej niż reszta regionu CEE preferują nowoczesne formy zakupów. Miesięcznie 59% robi zakupy przez urządzenia mobilne, 55% przez komputer, co przekracza średnią CEE wynoszącą odpowiednio 50% i 47%. Media społecznościowe to najskuteczniejszy kanał dotarcia do klientów, szczególnie za pomocą reklam spersonalizowanych. Sukces wykorzystania chatbotów w obsłudze klienta może w najbliższej przyszłości zostać dodatkowo wzmocniony poprzez szersze wykorzystanie narzędzi AI do celów osobistych przez konsumentów. Pomimo szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji, część konsumentów nadal sceptycznie podchodzi do interakcji z AI. Potencjalne przyczyny tego sceptycyzmu obejmują obawy dotyczące prywatności (81%) i braku zaufania do sztucznej inteligencji w zakresie możliwości znalezienia optymalnych rozwiązań (81%) i pełnego zrozumienia potrzeb osobistych konsumenta (70%).

Polskich konsumentów do zakupów w internecie przyciągają promocje (47%), natomiast dla konsumentów z regionu CEE najważniejsza jest wygoda (43%). Promocje zajmują najwyższą pozycję wśród preferencji polskich konsumentów, znacznie przewyższając ich znaczenie w porównaniu do średniej dla regionu CEE, gdzie to szybkość dostawy jest priorytetem, a promocje plasują się na trzecim miejscu (31%), zaraz po dostępie do zweryfikowanych opinii o produktach (37%), co wskazuje na ich ostrożne podejście do kanałów zakupów online i mniejsze zaufanie w porównaniu do innych metod zakupowych. Kwestie ekologiczne zostały sklasyfikowane jako najmniej priorytetowe zarówno w Polsce (16%), jak i w całym regionie CEE (12%), co odzwierciedla niską pozycję tych zagadnień w hierarchii wartości, wskazano w raporcie.

Polscy konsumenci są skłonni wydać średnio o 9,9% więcej na produkty przyjazne dla klimatu. 83% konsumentów dostrzegła zakłócenia związane ze zmianą klimatu w swoim codziennym życiu, a jedna trzecia zauważyła to w dużym stopniu. Jednocześnie żeby zmniejszyć wpływ na zmianę klimatu, ponad 5 na 10 konsumentów zmienia nawyki, kupując bardziej zrównoważone produkty i dbając o poziom konsumpcji, podano także.

PwC przeprowadziło ankietę wśród 20 662 konsumentów w 31 krajach i terytoriach w styczniu i lutym 2024 r. Z regionu Europy Śr.-Wsch. zebrane zostały odpowiedzi z 6 krajów: Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Słowacja i Ukraina od łącznie 1681 respondentów. Z Polski udział wzięło 370 osób.

Źródło: ISBnews

Poprzedni post

Wskaźnik koniunktury gospodarczej w strefie euro spadł do 95,9 pkt w czerwcu

Następny post

Gobarto nabyło 100% udziałów w spółce Albo za 15,3 mln zł

paliwo

Ceny diesla wzrosną o max 3 gr/l, benzyny i LPG stabilne w przyszłym tygodniu

przegląd TMT

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora TMT

procent

Niewidzialna produkcja gospodarstw domowych odpowiadała za 40% PKB w 2023

UE

Polska największym beneficjentem budżetu UE, z ponad 123 mld euro

CPK

CPK pozyskał do tej pory ponad 52% gruntów pod lotnisko i zach. część węzła kolejowego

rolnictwo

IGC obniżył szacunki globalnych zbiorów zbóż do 2 376 mln ton w sezonie 2025/2026

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Seco/Warwick

Seco/Warwick zaprosiło do skupu maks. 760 tys. akcji własnych po 25 zł za sztukę

xtpl

XTPL miało wstępnie 2,83 mln zł przychodów w II kw. 2025

Pure Biologics

Pure Biologics ma umowę inwestycyjną z ACRX, który zobowiązał się m.in. do udziału w SPO

Energa

Przychody Grupy Energa z rynku mocy wyniosą co najmniej ok. 656,22 mln zł w 2029

WIG

Indeks WIG20 wzrósł o 2,01% na zamknięciu w piątek

budowa

JHM Development z Grupy Mirbud ma umowę za 49,5 mln zł netto z Projprzem Budownictwo

budowa

78% firm budowlanych z MŚP ocenia płynność finansową jako dobrą lub bardzo dobrą

budowa

Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości

FO Dębica, opony

FO Dębica ma umowę dot. 70 mln zł pożyczki na rzecz Goodyear

paliwo

Ceny diesla wzrosną o max 3 gr/l, benzyny i LPG stabilne w przyszłym tygodniu

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.