Gdyby istniała taka możliwość, 70% przedsiębiorców zdecydowałoby się zaszczepić swych pracowników przeciw koronawirusowi, wynika z VII edycji badania „KoronaBilans MŚP” przeprowadzonego przez IMAS International w lutym 2021 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD).
„W najnowszej edycji cyklicznego badania KRD 'KoronaBilans MŚP’ przedsiębiorcy zostali zapytani, czy gdyby była taka możliwość, zaszczepiliby swoich pracowników. Aż 70% odpowiedziało, że tak – najwięcej w branży handlowej. Wskazywali, że zdecydowaliby się na ten krok, ponieważ szczepienia zabezpieczą pracowników przed koronawirusem (71%), a także zwiększą poczucie bezpieczeństwa w firmie (68%). Prawie 22% uważa, że szczepienia zorganizowane przez firmę byłyby szybko zrealizowane. Z kolei przedsiębiorcy, którzy nie zaszczepiliby swoich pracowników, a jest ich 10%, argumentują, że jest to indywidualna decyzja pracownika. Dla blisko 7% koszty akcji byłyby zbyt wysokie. Natomiast aż 40% obawia się brania na siebie odpowiedzialności za skutki uboczne szczepionki” – czytamy w komunikacie.
W najbliższych trzech miesiącach 13% przedsiębiorstw zamierza wydać pieniądze na rozwój, 79% nie ma takich planów. W poprzedniej fali badania było to odpowiednio 12% i 80%.
„Decyzja o inwestowaniu w obecnej rzeczywistości gospodarczej nie jest łatwa. Najnowsze dane GUS pokazują, że w IV kwartale ubiegłego roku spadek PKB sięgnął 2,8% r/r. To więcej niż w III kwartale, gdy PKB zmniejszyło się o 1,5%. W całym 2020 roku PKB zmalał o ponad 130 mld zł, na co wpływ miało między innymi ograniczenie inwestycji aż o prawie 11%. Widać to także w naszym badaniu. Przedsiębiorstwa zamiast się rozwijać wolą akumulować gotówkę, aby móc finansować bieżącą działalność. Ta wstrzemięźliwość, co zrozumiałe, jest podyktowana niepewnością panującą w gospodarce” – powiedział prezes KRD Adam Łącki, cytowany w komunikacie.
Małe i średnie firmy, które zdecydowały się przeznaczyć pieniądze na inwestycje, przede wszystkim kupią nowe maszyny i sprzęt – to 62% wskazań. 26% przedsiębiorców rozbuduje systemy IT, takie jak strony www, aplikacje, czy sklepy on-line (26%), a co 10. ma w planach remont lub prace budowlane. Ponadto 13% firm zamierza kupić lub wydzierżawić nowe lokale, a tyle samo – zamówić półprodukty i komponenty. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się obecnie zakup gruntów – dotyczy to 8% przedsiębiorstw, podano również.
„Większość firm na szczęście ma jeszcze pieniądze, bo wciąż zatrudniają pracowników i prosperują. Kłopotem są jednak inwestycje, z których przedsiębiorcy zrezygnowali w pierwszej kolejności w kryzysie. Jednak nie wszyscy. Okazuje się, że plany inwestycyjne rosną wraz z wielkością przedsiębiorstwa. O ile w przypadku mikrofirm zaledwie 6% przedsiębiorstw myśli o inwestowaniu, o tyle w przypadku firm średnich takie plany ma już ponad sześć razy więcej podmiotów. Nie dziwi też fakt, że największą świadomość inwestycji obserwujemy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, bo właśnie one w pandemii prosperują najlepiej” – stwierdził prezes firmy faktoringowej NFG Dariusz Szkaradek.
VII edycja ogólnopolskiego Badania „KoronaBilans MŚP” została przeprowadzona przez IMAS International w lutym 2021 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Objęła grupę 301 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). Technika badawcza: CATI/CAWI.
Źródło: ISBnews