Produkty online co najmniej raz w miesiącu zamawia 75% osób, w tym 27% kupuje tak co najmniej raz w tygodniu, wynika z raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”. Najczęściej zamawiamy ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy.
Do rozwoju zakupów w sieci przyczyniła się pandemia i związane z tym zamknięcie sklepów stacjonarnych oraz wojna za naszą wschodnią granicą. Obecnie 29% osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty niż przed pojawieniem się COVID-19 i atakiem Rosji na Ukrainę. Nieco częściej dotyczy to kobiet (30% wobec 28% mężczyzn). Z kolei ponad połowa (56%) twierdzi, że oba doświadczenia nie miały w ich przypadku wpływu na częstotliwość internetowych zakupów, podano.
„Choć chętnie i dużo zamawiamy przez internet, a liczby ciągle rosną, to nasze analizy wskazują, że Polska należy do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce. Czynnikami determinującymi rozwój handlu online są m.in. odsetek populacji miejskiej, mobilnej sprzedaży internetowej i płatności, digitalizacja społeczeństwa, udział dominującego gracza w e-handlu i powszechność dostępu do szerokopasmowego internetu. […] Prognoza Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23% penetracji e-commerce dopiero w 2026 roku. Taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie” – powiedział dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w komunikacie.
Z badania CBRE wynika, że trzy czwarte (75%) Polaków zamawia produkty w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których ok. 86% kupuje z taką częstotliwością. Spośród wszystkich respondentów 13% zakupy online robi co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14% raz w tygodniu. Wśród osób do 24. roku życia co czwarta osoba co najmniej raz w tygodniu kupuje online. Jedna piąta Polaków (21%) robi zakupy online rzadziej niż raz na miesiąc, a 4% wcale nie robi zakupów online, podkreślono.
Zapytani przez CBRE respondenci najczęściej przez internet kupują ubrania. Deklaruje tak 58% z nich. To głównie osoby w wieku 25-44 lata i kobiety, wśród których 69% zamawia odzież online. Spośród mężczyzn przyznało tak 46%. Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt RTV/AGD (45% wskazań). Częściej kupują go mężczyźni (57%) niż kobiety (37%). W pierwszej trójce znajdują się także kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów. Przez internet chętnie kupujemy także artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37%), książki i płyty (36%) oraz zabawki dla dzieci (27%).
Źródło: ISBnews