Podczas Black Friday i Cyber Monday zakupy planuje 78% Polaków, wynika z analiz Boston Consulting Group (BCG). Ten odsetek jest nie tylko znacznie wyższy niż w Szwajcarii (57%), Wielkiej Brytanii (64%) czy w Niemczech (67%), ale też w kraju, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli w Stanach Zjednoczonych (77%), podkreślono.
„Na całym świecie widać trend ograniczania wydatków, ale różnice w sile nabywczej sprawiają, że w niektórych krajach skłonność konsumentów do oszczędzania i szukania okazji jest istotnie większa. Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2%, to w Polsce wynosi ona 8,2%, a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to, co, jak i za ile kupujemy” – skomentował Tomasz Mazek z Fonii, operatora aplikacji rabatowej Fonia.app, cytowany w komunikacie.
Mimo utrzymującej się inflacji konsumenci planują wydać na przedświąteczne zakupy więcej niż w ubiegłym roku – dotyczy to wszystkich krajów. Niemcy i Szwajcarzy wydadzą odpowiednio o 22% i 19% więcej niż w 2022 r. W Polsce wydamy równowartość blisko 1 300 zł. W Stanach Zjednoczonych to blisko 2 tys. zł, Szwajcarii czy Niemczech – po ok. 1600 zł oraz tyle samo, co w Kanadzie. O ile na świecie w okresie przedświątecznym konsumenci planują przede wszystkim zakup tanich produktów, to w Polsce blisko 40% z nich będzie szukało okazji na produkty luksusowe i premium. W krajach zamożniejszych te proporcje są odwrotne, podkreślono.
Wśród najbardziej popularnych kategorii, nie tylko w Polsce, znajdują się odzież i obuwie dla dorosłych (56% wskazań), perfumy i produkty do pielęgnacji (43%) oraz elektronika. 38% ankietowanych klientów z naszego kraju deklaruje, że kupi jakieś artykuły elektroniczne. Wiąże się to z konkretnymi oczekiwaniami: konsumenci liczą, że promocyjne oferty będą się charakteryzowały przynajmniej 30-proc. obniżką ceny albo też przy zakupie drugiego produktu dostaną jeden za darmo.
„W badaniu Business Consulting Group aż 62% Polaków deklaruje, że oczekuje porządnych upustów cenowych, na wszystkie produkty. Co drugi konsument oczekuje porządnej zniżki na wybrane produkty, a 41% spodziewa się ofert wiązanych, typu 'kup 3 zapłać za 2′” – zakończono.
Źródło: ISBnews