Polskie organizacje są coraz mocniej zdigitalizowane, a 81% priorytetyzuje cyfrową transformację, wynika z badania „Digital Transformation Index 2020” Dell Technologies.
„Tegoroczny indeks, w którym udział wzięło 4 300 liderów biznesu z całego świata (w tym 180 z Polski) pokazuje, że organizacje przyspieszają wdrażanie cyfrowej transformacji i w ciągu ostatnich miesięcy osiągnęły poziom, który w normalnych warunkach zająłby lata. W jednym z pierwszych globalnych badań tego roku, mającym na celu zmierzenie zachowań biznesowych, DT Index wykazał, że w 2020 r. aż 8 na 10 organizacji przyspieszyło realizację niektórych programów transformacji cyfrowej (średnia europejska – 75%, Polska – 81%)” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu do DT Index z 2018 roku, tegoroczne wyniki pokazują pierwszy wzrost liczby Digital Leaders (najbardziej dojrzałych cyfrowo organizacji) do 6%. (W Polsce z 5% do 9%). Digital Adopters (druga najbardziej dojrzała cyfrowo grupa) wzrosła z 23% w 2018 roku (Polska: 24%) do 39% w 2020 roku (Polska: 43%) – wzrost o 16 pkt proc. (W Polsce o 19 pkt proc.), wymieniono w informacji.
DT Index odnotowuje również spadek od 2018 roku liczby Digital Laggards (najmniej dojrzałej cyfrowo grupy) o 6 pkt proc. (W Polsce o 3 pkt proc.), a także gwałtowny spadek w drugiej od końca grupie, Digital Followers, o 17 pkt proc. (Polska: 23 pkt proc.). Organizacje te przeszły do bardziej zaawansowanych grup – Digital Adopter i Digital Evaluator.
„Spoglądając w przyszłość widzimy, że organizacje, które obecnie przyspieszają swoją cyfrową transformację, będą przygotowane na sukces w Erze Danych, która rozwija się już teraz na naszych oczach” – podsumował wyniki badania prezes i dyrektor generalny Dell Technologies Michael Dell, cytowany w komunikacie.
Rok 2020 staje się katalizatorem cyfrowej transformacji na całym świecie, lecz nie zmienia to faktu, że jest ona wciąż wyzwaniem: 94% organizacji napotyka bariery przy wdrażaniu transformacji. Zgodnie z DT Index, możemy zdefiniować trzy kluczowe bariery dla sukcesu cyfrowej transformacji wśród polskich organizacji: regulacje lub zmiany legislacyjne (32%), trudności w wydobyciu cennych insight’ów ze względu na przeciążenie danymi i/lub informacjami (31%), brak budżetu i środków (29%), podano w materiale.
Z kolei zapytani o główne katalizatory transformacji, polscy liderzy biznesu wymieniają w większości te same czynniki co firmy europejskie: wzmocnienie cyberbezpieczeństwa (52%), rozwijanie możliwości pracy zdalnej (47%), zmiana sposobu, w jaki dostarczamy cyfrowe doświadczenia/ Transformacja wdrożeń Edge (35%).
„Przed pandemią inwestycje biznesowe były silnie skoncentrowane na technologiach podstawowych, a nie na technologiach powstających. Zdecydowana większość, bo aż 89% wszystkich badanych firm przyznaje, że w tym roku potrzebują bardziej zwinnej, skalowalnej infrastruktury informatycznej, aby zapobiec niespodziewanym zdarzeniom. Myśląc o przyszłości, polskie firmy wymieniają trzy kluczowe inwestycje: infrastruktura 5G (50%), gotowy hardware 5G (44%), rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa (41%)” – wskazano także.
W DT Index zapytano również liderów biznesu o ich oczekiwania dotyczące przyszłości. I tak aż 32% film globalnych i 28% europejskich obawia się, że ich organizacje mogą nie przetrwać kolejnych lat. Wśród polskich liderów biznesu odsetek ten wynosi tylko 14%. Ten optymizm przekłada się również na wyniki związane z mobilizacją organizacji do kreowania nowych modeli biznesowych – myśli o tym aż 79% firm globalnych I 72% europejskich – wśród polskich firm to nieco ponad połowa – 58%, dodano także.
W lipcu i sierpniu 2020 r. firma Dell Technologies nawiązała współpracę z niezależną firmą badawczą Vanson Bourne, która przeprowadziła badania wśród 4 300 liderów biznesu, od MŚP po korporacje w 18 krajach, tworząc globalny benchmark wskazujący na stan transformacji przedsiębiorstw. Vanson Bourne sklasyfikował działania biznesowe przedsiębiorstw w zakresie technologii cyfrowych, badając ich strategię informatyczną, inicjatywy związane z transformacją zatrudnienia i wydajnością w odniesieniu do podstawowego zespołu cyfrowych atrybutów biznesowych. Jest to trzecia odsłona DT Index (pierwsza pojawiła się w 2016 roku, druga w 2018 roku).
Źródło: ISBnews