Zmiany klimatyczne dostrzega 84% Polaków, wynika z badań Ipsos oraz Startup Academy, przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Świadomość zmian rośnie wraz z wiekiem – najniższa jest w grupie 18-34 (80%), a najwyższa w grupie 45-65 (87%).
Najczęstszymi podejmowanymi przez ankietowanych działaniami proklimatycznymi były oszczędzanie marnowania żywności – 84% (79% w grupie 18-24 lat i 93% w grupie 55-65 lat), oszczędzanie wody – 82% (odpowiednio 75% i 90%) oraz prądu – 81% (odpowiednio 68% i 88%). Młodsze grupy wiekowe częściej niż starsze korzystały z transportu publicznego – 65% wobec 49% (przy średniej 55%) i z alternatywnych środków transportu, jak rower czy hulajnoga – 53% wobec 41% (średnia 50%).
„Łatwiej przychodzą nam te działania, które nie wymagają od nas inwestycji i wysiłku. Nie chodzi tylko o zasoby finansowe, ale także o czas. Z czynności, które najtrudniej nam wprowadzić do naszego życia, można wymienić zmianę nawyków żywieniowych i zakupowych. Nie chodzi tylko o to, żebyśmy kupowali produkty ekologiczne, ale zużywali to co już mamy” – powiedziała badaczka z ING Banku Śląskiego Anna Wydra-Kalita podczas prezentacji raportu.
Jej zdaniem jednak z raportu wynika, że w tym ostatnim aspekcie widać pozytywne zmiany.
„Polacy już coraz częściej wolą naprawiać to, co mają. Przechodzimy od konsumpcjonizmu, do zrównoważonej konsumpcji. Wydłużamy życie przedmiotom” – stwierdziła.
Wśród czynności, które najtrudniej wprowadzić do codzienności wymieniła zmianę nawyków żywieniowych, a także nawyków zakupowych.
„Tu nie tylko chodzi o to, żebyśmy nie tylko kupowali produkty ekologiczne, ale zużywali to, co już mamy” – podkreśliła Wydra-Kalita.
Badacze Ipsos zapytali również Polaków o obszary, w których przydałoby im się wsparcie, żeby podejmowali kolejne działania proekologiczne. Najwięcej odpowiedzi wskazało na obszary, wymagające specjalistycznej wiedzy lub doświadczenia, jak alternatywne źródła energii (31%), naprawa zepsutych rzeczy oraz energooszczędny sprzęt AGD (po 29%). Z kolei na potrzebę wsparcia w zastąpieniu produktów mięsnych lub nabiałowych roślinnymi alternatywami wskazało 14% badanych. Najpowszechniejszą barierą, utrudniającą ludziom życie w bardziej zrównoważony sposób był brak pieniędzy (53%), a dopiero później badani wskazywali brak wiedzy oraz chęci (po około 45% odpowiedzi).
Jak wynika z badania, Polacy oczekują, że to firmy będą pracowały nad rozwiązaniami proklimatycznymi. 62% ankietowanych deklaruje, że ważne jest dla nich, aby firmy pracowały nad rozwiązaniami, które pomogą ludziom w podejmowaniu działań na rzecz ochrony środowiska (T2B).
„Polacy wierzą w swoją sprawczość. Prawie trzy czwarte badanych uważa, że gdybyśmy wszyscy wprowadzili niewielkie zmiany, mogłoby to mieć duży wpływ na przeciwdziałanie zmianie klimatu. Potrzebują jednak wsparcia ze strony instytucji państwa i biznesu, bo wciąż poważnymi barierami są koszty oraz brak wiedzy i motywacji” – powiedziała senior project manager w Ipsos Anna Maria Stawiska.
Odpowiedzi na pytania o to, kto powinien pracować nad rozwiązaniami na rzecz klimatu oraz komu zaufaliby Polacy pokazuje rozdźwięk w oczekiwaniach. Z jednej strony bowiem 52% Polaków uważa, że to instytucje państwowe powinny pracować nad rozwiązaniami, zaś 32% zaufałoby rozwiązaniom tych instytucji na tyle, by się z nimi przynajmniej zapoznać. Nieco wyższym zaufaniem cieszyły się znane globalne firmy (odpowiednio: 51% i 37%). Znacznie lepiej wypadają natomiast znane polskie firmy (49% i 47%)i startupy (39% i 34%). Jako źródła zaufania do startupów ankietowani wskazywali najczęściej innowacyjność (57%), nieszablonowość myślenia (54%) i zmotywowanie na sukces (51%). Ci, którzy deklarowali nieufność wskazywali, że są mało znane (41%) i zbyt krótko obecne na rynku (35%).
Ankietowani zaufaliby startupom w kwestii naprawy odzieży, żeby wystarczyła na więcej niż jeden sezon (47%), zastąpienia produktów mięsnych lub nabiałowych roślinnymi alternatywami (40%) oraz w ograniczeniu/rezygnacji z jedzenia mięsa lub nabiału i naprawy zepsutych rzeczy w domu (po 38%).
Badanie metodą przeprowadzono w dniach 25-29 października 2024 metodą CAWI na platformie Ipsos.Digital na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-65 lat. Wielkość próby: n=1000.
ING Bank Śląski jest notowany na GPW od 1994 r. Jego głównym akcjonariuszem jest holenderska grupa ING. Aktywa razem banku wyniosły 245,36 mld zł na koniec 2023 r.
Źródło: ISBnews