Odsetek Polaków, którzy zamierzają robić wszystkie lub większość zakupów w internecie, nawet po zakończeniu pandemii, wzrósł pomiędzy styczniem 2020 r. a styczniem 2021 r. z 7% do 9%, wynika z badania „UPS Smart E-commerce 2021”.
„W badaniu zapytano europejskich konsumentów o proporcje zakupów internetowych w stosunku do tych w sklepach stacjonarnych, przed pierwszym lockdownem na początku 2020 r., w jego trakcie i po pandemii. W Polsce odnotowano 29-proc. wzrost liczby respondentów, którzy zamierzają robić wszystkie lub większość zakupów w internecie nawet po zakończeniu pandemii” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Powody, dla których konsumenci wolą robić zakupy w internecie to dla 50% ankietowanych wygoda dostawy, dla 49% łatwość znalezienia lepszych ofert w sieci i dla 47% niższa cena towarów.
„61% polskich konsumentów chciałoby, aby duzi detaliści oferowali dodatkowe korzyści zakupowe, takie jak darmowa dostawa, lub bezpłatny zwrot. Zapytaliśmy polskich konsumentów również o powody, dla których wybierają mniejszych sprzedawców. Na pierwszym miejscu znalazła się chęć wsparcia małych firm poprzez zakupy w ich e-sklepach (42%). Drugim z kolei powodem była obsługa klienta – 35% polskich konsumentów stwierdziło, że zakupy u mniejszych, niezależnych sprzedawców są bardziej osobiste” – czytamy dalej.
We wszystkich grupach wiekowych chęć pomocy małym lub lokalnym firmom była kluczowym czynnikiem skłaniającym do robienia zakupów w małych sklepach. Pozostałe powody różniły się w zależności od grupy wiekowej konsumentów. Konsumenci z pokolenia Z, w porównaniu do osób w wieku 55 lat i starszych, chętniej wybierali małe, niezależne lub lokalne sklepy, ponieważ są one bardziej przyjazne dla środowiska (24%). Klienci z grupy wiekowej 55+ zwracali większą uwagę na osobiste doświadczenia (35%) i lepszą obsługę klienta (38%) podczas robienia zakupów w małych sklepach, wymieniono w materiale.
Wśród innych czynników, wpływających na decyzję o wyborze sklepu internetowego, 74% polskich konsumentów stwierdziło, że ważne jest dla nich, aby sprzedawca ściśle współpracował z lokalną społecznością. Dodatkowo, 70% polskich ankietowanych stwierdziło, że jeśli czują, że mogą zaufać marce na podstawie jej komunikacji w mediach społecznościowych, są bardziej skłonni do dokonania u niej zakupu. Jednak nie wszystkie komunikaty marek podczas pandemii zostały odebrane pozytywnie – 60% uznało, że marki przesadziły z komunikacją podczas pandemii. Ponad połowa respondentów (66%) zgodziła się, że wiele marek przekazywało podobne komunikaty i nie wyróżniało się niczym w swojej komunikacji z klientami.
„Ponad połowa (54%) polskich konsumentów chce, aby duzi, krajowi lub międzynarodowi sprzedawcy detaliczni kompensowali emisję CO2, która towarzyszy dostawom. Polska pod tym kątem prześcignęła wszystkie inne kraje, biorące udział w badaniu. Aż 75% polskich konsumentów twierdzi, że ważne jest dla nich, aby sprzedawca uwzględniał kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w swoich działaniach, produktach i usługach. W tym zakresie, na pierwszym miejscu znalazły się bardziej ekologiczne opakowania. Kolejną istotną kwestią okazała się dostawa – 74% polskich konsumentów stwierdziło, że opcje dostawy przyjaznej dla środowiska są istotne przy wyborze dostawcy” – czytamy dalej.
Ponadto, 55% polskich konsumentów chce, aby duzi detaliści oferowali alternatywne opcje dostawy, takie jak punkty odbioru lub automaty paczkowe. 40% polskich konsumentów oczekuje tego również od małych detalistów.
UPS ocenia, że dobrze odpowiada na trendy rynkowe.
„Pandemia znacząco przyspieszyła wzrost popularności zakupów w internecie. W UPS wiemy, jak duże znaczenie dla naszych klientów ma niezawodność dostaw towarów zamówionych online. Potwierdzają to wyniki raportu UPS Smart E-commerce – aż 85% europejskich konsumentów przyznało, że reputacja firmy kurierskiej wybranej przez sprzedawcę detalicznego ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o wyborze sklepu internetowego. Chcemy wspierać sprzedawców w zrozumieniu potrzeb klientów i spełnianiu ich oczekiwań, aby wspomóc ich rozwój, nie tylko na rynku krajowym, ale również zagranicznym. Oferujemy naszym klientom szeroką gamę usług, dostępną na kluczowych rynkach europejskich. Skupiamy się przede wszystkim na możliwości wyboru, kontroli i wygodzie” – skomentowała UPS district strategy and marketing manager Małgorzata Matusiewicz, cytowana w komunikacie.
Wskazała, że w przeciągu ostatnich kilku lat, UPS wprowadził wiele nowych rozwiązań. Działająca od 2014 w Polsce sieć alternatywnych punktów odbioru UPS Access Point, oferuje konsumentom większą wygodę w odbieraniu i nadawaniu paczek. Firmy wysyłające przesyłki bezpośrednio do lokalizacji UAP, mogą korzystać z dodatkowych usług, takich jak Dostawy w Sobotę, Płatność za Pobraniem czy Mobilny Kod Kreskowy. Sieć obejmuje ponad 1 950 lokalizacji w Polsce, a liczba ta stale rośnie. UPS rozwija tę sieć w wielu krajach na całym świecie – obecnie w Europie działa około 40 000 lokalizacji UPS Access Point, zapewniając ten sam standard usług w każdym z krajów, wymieniła Matusiewicz.
Badanie, przeprowadzone przez YouGov, dostarcza specjalistycznej wiedzy nt. zachowań, postaw i oczekiwań europejskich kupujących w Internecie w 2021 roku. Odbyło się ono w styczniu tego roku, poprzez ankietę online przeprowadzoną wśród ponad 10 000 konsumentów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Belgii i Polsce.
UPS jest jedną z największych na świecie firm kurierskich, której przychody w 2020 r. wyniosły 84,6 mld USD. Spółka oferuje szeroki wachlarz zintegrowanych rozwiązań logistycznych dla klientów w ponad 220 krajach i terytoriach.
Źródło: ISBnews