Częściej niż raz dziennie telefonu komórkowego korzysta 93% badanych Polaków, a 35% z nich niemal się z nim nie rozstaje, wynika z badania „Mobilny Portret Polaka” przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium. Respondenci zadeklarowali także, że bardziej uciążliwe byłoby dla nich, gdyby wychodząc z domu zapomnieli telefonu niż portfela.
„Zdecydowaliśmy się wrócić do badania „Mobilny Portret Polaka” po 7 latach, żeby sprawdzić, jak zmieniły się mobilne nawyki Polaków. W 2018 roku 55% respondentów deklarowało, że bardziej uciążliwe byłoby dla nich zostawienie w domu portfela niż telefonu. Teraz sądzi tak już tylko 39%, a dla większości telefon stał się ważniejszy i przejął funkcję portfela. Przechowujemy w swoich smartfonach elektroniczne odpowiedniki dokumentów tożsamości, płacimy nim, a także czerpiemy wiedzę o świecie, kupujemy w sklepach online, załatwiamy sprawy urzędowe, kontaktujemy się z bliskimi. Wyniki tegorocznej edycji pokazują, jak technologia mobilna staje się integralną częścią naszego codziennego życia, wpływając na sposób, w jaki komunikujemy się, pracujemy i spędzamy czas wolny” – powiedziała dyrektorka Departamentu Public Relations w Banku Millennium Iwona Jarzębska, cytowana w komunikacie.
Z badania wynika, że przywiązanie do telefonów komórkowych zmienia się w zależności od wieku respondentów. Największe wykazują najmłodsi respondenci w wieku 18-24 lata, z których 88% bardziej odczułoby brak telefonu niż portfela. Wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi 76%, w grupie 35-44 lata – niespełna 70%, a wśród badanych w wieku 45-54 lata – 58%. Najmniejsze przywiązanie do telefonów deklarują respondenci w wieku powyżej 55 lat. To też jedyna grupa wiekowa, dla której nadal bardziej uciążliwy jest brak portfela (54%) niż telefonu (46%).
Korzystanie z telefonu częściej niż raz dziennie deklaruje 93% badanych, a 35% z nich sięga po niego niemal co chwilę. Jednocześnie większość badanych Polaków deklaruje, że nie korzysta z telefonu w czasie rozmowy z kimś w cztery oczy (76%), podczas posiłku (59%), ani w toalecie (55%). Jak podają autorzy badania mniej rygorystycznie badani podchodzą do korzystania z telefonu w łóżku przed snem (robi tak 64 % pytanych), w czasie oglądania filmów, seriali lub telewizji (58% respondentów), albo podczas pracy lub nauki (przyznaje się do tego 58% badanych).
W badaniu okazało się, że 96% badanych ma dostęp do internetu w telefonie komórkowym. W grupach wiekowych 25-34 i 35-44 lat ten współczynnik wynosi aż 99%. Trzech na czterech respondentów przegląda na telefonie strony internetowe, a blisko 70% – do komunikowania się ze znajomymi i rodziną, korzystania z bankowości mobilnej i mediów społecznościowych. Niemal 60% pytanych Polaków opłaca w telefonie rachunki, 55% – robi zakupy online, co drugi respondent czyta wiadomości na stronach gazet lub portali informacyjnych, odbiera i nadaje paczki, a także słucha muzyki.
„Choć powszechność korzystania z internetu w telefonie już nie zaskakuje, to wśród sposobów jego wykorzystania warta odnotowania jest wysoka pozycja bankowości mobilnej. Aplikacja mobilna banku jest tak powszechna jak komunikatory czy media społecznościowe, z których korzysta 69% badanych. Wynik ten jest na podobnie wysokim poziomie niemal we wszystkich grupach wiekowych, nawet w grupie 55+, która również osiąga imponujące 65%. Pokazuje to, jak bardzo usługi bankowe są obecne w naszym życiu, również dzięki udostępnieniu funkcji ułatwiających załatwianie codziennych spraw, takich jak zakupy, poruszanie się komunikacją miejską czy samochodem, rozliczanie się z bliskimi oraz załatwianie formalności urzędowych – powiedziała ekspertka ds. badań i projektowania CX w Departamencie Jakości w Banku Millennium Katarzyna Dobosz.
Badanie „Mobilny Portret Polaka” zrealizował w dniach 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1 068 osób metodą CAWI.
Źródło: ISBnews