Niemal wszystkie dzieci posiadają telefon typu smartfon (96,9% deklaracji dzieci, potwierdzonych przez 94,8% rodziców), zaś z gier komputerowych korzysta ponad 3/4 z nich (75,6% deklaracji dzieci, potwierdzonych przez 74,6% rodziców), wynika z badania konsumenckiego dzieci i rodziców przeprowadzonego dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
„Niemal każde dziecko miało telefon typu smartfon, choć opinie dzieci i rodziców na ten temat były lekko rozbieżne. W najmłodszej grupie wiekowej 7-9-latków popularność telefonów tradycyjnych była znacznie wyższa niż w przypadku dzieci starszych (10,5%). W przypadku ponad połowy dzieci telefon był wybierany przez rodziców (58,2% dzieci; 54% rodzice). Odsetek 'samodzielnych wyborów’ był tym wyższy, im więcej lat miało dziecko (4,8% u 7-9-latków, 11% u 10-12-latków i 20,3% u najstarszych dzieci). Blisko 3/4 dzieci i rodziców wskazało, że dzieci samodzielnie instalują aplikacje we własnych telefonach” – czytamy w raporcie z badania.
Do najczęstszych zagrożeń i niebezpiecznych zachowań wynikających z korzystania z internetu przez dziecko rodzice zaliczają: możliwość doświadczenia cyberprzemocy, stanie się ofiarą oszustwa i kontakt z nieznajomymi ukrywającymi prawdziwą tożsamość (64,1%, 50,4%, 35,5%).
Ponad połowa rodziców (43,8%) uważała, że ich dzieci potrafią sprawdzić koszty korzystania z aplikacji mobilnych, 44,1%, że dzieci potrafią robić zakupy przez aplikacje mobilne. 77,8% rodziców zadeklarowało, że ich dzieci kupowały samodzielnie gry lub aplikacje przez aplikacje mobilne.
„Około 3/4 dzieci grało w gry komputerowe. Twierdzącej odpowiedzi na pytanie o granie w gry udzieliło 75,6% dzieci i 74,6% rodziców, zaś 20,8% rodziców i 21,6% dzieci zaprzeczyło. 4,6% rodziców i 2,8% dzieci nie potrafiło udzielić konkretnej odpowiedzi na to pytanie” – czytamy dalej w raporcie.
Do gier dzieci wykorzystywały: smartfon (76,8% wskazań dzieci, 74,4% rodziców), laptop/notebook (50,4% wobec 47,7%), komputer stacjonarny (25,9% wobec 26%), konsole/TV (16% wobec 21,5%) oraz tablet (19% wobec 20,2%).
„Rodzice nie doszacowywali czasu, jaki ich dzieci przeznaczały na granie w gry komputerowe lub gry internetowe. 26,9% dzieci deklarowało, że gra w gry tylko w wybrane dni tygodnia, np. w weekendy. Na tę samą częstotliwość wskazało 36,4% rodziców. Blisko połowa rodziców (49,8%) i 43,2% dzieci uznało, że poświęca czas grom każdego dnia, jednak nie dłużej niż przez 2 godziny. Co piąte dziecko grało w gry każdego dnia dłużej niż przez 2 godziny, o czym wiedziało jedynie 13,8% rodziców” – napisano też w materiale.
W badaniu wzięło udział 503 dzieci, wśród których znalazło się 245 dziewczynek i 258 chłopców. Średnia wieku badanych osób to 10,6 lat. Większość rodziców biorących udział w badaniu to mamy, jedynie co trzecia badana diada składała się z dziecka i taty.
Źródło: ISBnews
Takie będą Rzeczpospolite, jakich młodych na komórkach granie i d… oglądanie.