Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski spadł do -27,7 pkt w kwietniu wyniósł -27,7 pkt i był niższy o 28,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk. Tym samym osiągnął najniższą wartość w historii pomiarów prowadzonych przez GfK od maja 2001 roku.
„W kwietniu wszystkie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich pogorszyły się:
- oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 8 pkt proc. z poziomu 6,1 do -1,9;
- oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 40,1 pkt proc. z poziomu 4,2 do -35,9;
- oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 66 pkt proc., z poziomu -4,3 do -70,3;
- skłonność do zakupów – spadek o 0,9 pkt proc, z poziomu -1,9 do -2,8″ – czytamy w komunikacie.
Instytut podkreślił, że wskaźnik skłonności do zakupów, na tle obniżek pozostałych składowych barometru, zanotował relatywnie niski spadek.
„Może to wskazywać, iż w perspektywie krótkookresowej ten niewielki uszczerbek, jakiego na razie doznała konsumencka skłonność do zakupów, zostanie zachowany, co pozwoli, wraz z szybkim odblokowaniem gospodarki, na w miarę szybki powrót konsumentów do sklepów i odbudowę poziomów sprzedaży towarów i usług, w okolice wartości sprzed pandemii” – czytamy dalej.
Badanie zrealizowano w dniach 3-8 kwietnia metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews