Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski spadł o 4,1 pkt proc. w listopadzie i wyniósł -18,7 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„W listopadzie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
- spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 3 pkt proc., z poziomu -10 do -13;
- spadły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 3 pkt proc., z poziomu -8,8 do -11,8;
- spadły oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 12,2 pkt proc., z poziomu -35,9 do -48,1;
- wzrosła skłonność do zakupów – wzrost o 2 pkt proc., z poziomu -3,9 do -1,9″ – czytamy w komunikacie.
„Październikowe wyhamowanie spadków nastrojów konsumenckich okazało się tylko chwilowe. Listopad okazał się miesiącem, w którym tendencja spadkowa obserwowana w poprzednich miesiącach powróciła. O dalszym kierunku zmian w nastrojach na przełomie roku decydować będzie sukces lub porażka kilku rządowych strategii – strategii ożywienia handlu, ponownego otwarcia galerii, a co za tym idzie – 'uratowania’ tegorocznego okresu przedświątecznych zakupów, strategii dotyczącej skutecznego zarządzenia sytuacją wokół dostępności szczepionki – jej dopuszczenia do stosowania, udziału w dystrybucji pomiędzy poszczególnymi krajami oraz sprawnej redystrybucji na poziomie lokalnym pomiędzy wybranymi grupami ludności oraz strategii bieżącej walki z pandemią, której efekty powinny być już widoczne. Jeśli rządowi udałoby się powstrzymać dynamikę zachorowań i zgonów oraz jednocześnie poprawić przepustowość służby zdrowia, to wszystkie te powyższe czynniki, przy założeniu realizacji ich pozytywnych scenariuszy, powinny przyczynić się do wyhamowania dalszych spadków nastrojów konsumenckich na przełomie roku” – komentuje Agnieszka Sora, prezes i dyrektor zarządzająca GfK” – powiedziała prezes i dyrektor zarządzająca GfK Agnieszka Sora, cytowana w materiale.
Badanie zrealizowano w dniach 6-12 listopada w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews