Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski wzrósł o 0,2 pkt proc. w czerwcu i wyniósł -3,6 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„W czerwcu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
- nastąpiła poprawa ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 4,9 pkt proc., z poziomu -9,4 do -4,5;
- nastąpiło pogorszenie ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 5 pkt proc., z poziomu 2,6 do -2,4;
- nastąpiło pogorszenie ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 4,3 pkt proc., z poziomu -15,9 do -20,2;
- nastąpił wzrost skłonności do zakupów – wzrost o 5,3 pkt proc., z poziomu 7,3 do 12,6″ – czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 4-9 czerwca w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews