Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wzrósł o 2,2 pkt proc. m/m i wyniósł -17,2 pkt w grudniu 2022 r., podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK. Uśredniony wskaźnik dla Unii Europejskiej osiągnął poziom -24,4 wobec -25,8 w listopadzie.
„Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w grudniu 2022 r. -17,2 i wzrósł o 2,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tym samym średni, roczny wskaźnik barometru wyniósł -16 punktów, co oznacza drugi najniższy wynik w historii badań. Przeciętne gorsze nastroje w Polsce firma GfK odnotowała wyłącznie w 2012 roku – wówczas wskaźnik osiągnął poziom -16,3” – czytamy w komunikacie.
Według badań GfK, w grudniu 2022 r. Polacy nieco lepiej niż przed miesiącem – choć wciąż nisko -oceniali aktualną i przyszłą sytuację gospodarczo-ekonomiczną, zarówno w kontekście całego kraju, jak i domowych budżetów. Jednocześnie, ponad 53%. badanych spodziewa się, że 2023 rok przyniesie wzrost bezrobocia (co piąty badany prognozuje zdecydowany wzrost). Co drugi jest także zdania, że ceny towarów i usług będą rosnąć w tempie przekraczającym 10%.
„Grudzień w Polsce to specyficzny miesiąc z punktu widzenia badania nastrojów konsumenckich, zwłaszcza w kryzysowych latach. Dla nas, jako konsumentów, to okres kojarzący się pozytywnie, ze Świętami, z nowym rokiem, z dużą nadzieją, że trudności wkrótce przeminą. Dlatego zarówno w 2020, jak i w 2021 roku obserwowaliśmy podobne zjawisko, widocznego odbicia na sam koniec roku. Większe powody do niepokoju przynosi nam całoroczny obraz nastrojów konsumenckich, które były znacznie gorsze niż w dwóch poprzednich latach. I niestety nie spodziewam się szybkiego przełamania tego trendu. Po świątecznym 'poluzowaniu portfeli’, na początku tego roku będziemy obserwować dalsze wzmacnianie strategii zaciskania pasa wśród konsumentów i rozwój trendu smart shoppingu, czyli aktywnego poszukiwania okazji i promocji. Każdą wydaną złotówkę będziemy oglądać jeszcze dokładniej niż dotychczas” – powiedziała senior director w GfK Barbara Lewicka, cytowana w komunikacie.
W grudniu br. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 7,3 pkt proc. do -15,8;
* nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 1,1 pkt proc. do -20,3;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 7,3 pkt proc. do -49,6;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 6,7 pkt proc. do -42,6;
* nastąpiło pogorszenie kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa spadła o 1,7 pkt proc. do 66,2, wymieniono.
„W grudniu ub.r. ujemne nastroje konsumenckie dotyczyły większości grup wiekowych analizowanych przez GfK. Najwyższy wynik odnotowano w grupie od 15 do 22 lat (7,6) oraz w grupie 23-29 lat (1,1). zaś najniższy (-27,5) zarejestrowano wśród seniorów, czyli osób w wieku powyżej 60 roku życia” – czytamy dalej w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 9-14 grudnia 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews