Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w listopadzie 2023 r. wyniósł -1,3, co oznacza wzrost o 3,3 pkt m/m, wynika z Barometru Nastrojów Konsumenckich opracowanego przez firmę GfK – An NIQ Company.
Od dodatniego wyniku barometr dzieli już niewiele, a ostatni raz taki wynik, czyli 1,1 na plusie, zarejestrowano w marcu 2020 r. – wówczas badanie realizowane było na samym początku pandemii COVID-19. Silny wpływ na ujemny wynik barometru mają wciąż utrzymujące się obawy społeczeństwa związane z potencjalnym wzrostem cen, czy bezrobociem. Aż 82% badanych spodziewa się wyższych kwot na paragonach, natomiast 37,5% martwi się o większe problemy na rynku pracy, podano.
„Gdyby pod uwagę wziąć wyłącznie uśredniony wynik moglibyśmy powiedzieć, że Polacy zbliżają się do końca roku w dobrych nastrojach. A na pewno w dużo lepszych niż na jego początku. Niestety na wskaźnik zbliżony do zera składa się silna polaryzacja, czyli dwucyfrowy wynik na plusie wśród ludzi młodych (23-29 lat) oraz mocny, ośmiopunktowy minus w średniej grupie wiekowej (40-49) i wśród starszych (60 lat i więcej). Bez względu na duże różnice, polski rynek, a zwłaszcza detaliści, na barometr nastrojów konsumenckich z pewnością patrzą z dużym zadowoleniem. W obliczu wojny, niepewności gospodarczej i galopującej, rekordowej inflacji jeszcze kilka miesięcy temu każdy brałby takie statystyki 'w ciemno'” – powiedział head of market intelligence w GfK – An NIQ Company Artur Noga-Bogomilski, cytowany w komunikacie.
W listopadzie 2023 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 7,1 pkt proc. do -2,8;
* nastąpiło poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 3,4 pkt proc. do -1,8;
* nastąpiło poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 10,3 pkt proc. do -23,8;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 4,9 pkt proc. do -14,1;
* nastąpiło poprawa kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa wzrosła o 0,7 pkt proc. do 47,3, wymieniono.
Drobny wzrost w nastawieniu konsumentów widać także w Unii Europejskiej, gdzie średni wynik wzrósł w relacji do poprzedniego miesiąca o 1,2 wynosząc -17,5. Pomimo wzrostów obu wskaźników, dysproporcja nastrojów konsumenckich zwiększyła się, podano także.
Badanie zrealizowano w dniach 6-11 listopada 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews