Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski wzrósł o 7,2 pkt proc. w maju i wyniósł -3,8 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„W maju składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
- nastąpiła nieznaczna poprawa ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 0,4 pkt proc., z poziomu -9,8 do -9,4;
- nastąpiła znacząca poprawa ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 6,5 pkt proc., z poziomu -3,9 do 2,6;
- nastąpiła znacząca poprawa ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – wzrost o 20,2 pkt proc., z poziomu -36,1 do -15,9;
- nastąpił wzrost skłonności do zakupów – wzrost o 1,4 pkt proc., z poziomu -5,9 do 7,3″ – czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 7-12 maja w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews