Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 3,3 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 24,9 pkt w lipcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 6,1 pkt proc.i 3,1 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 2,3 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 1,9 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do lipca 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 16,8 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -10,9, podał GUS.
„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 5,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,3 pkt proc.dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy, 3,1 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy dalej.
W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 18,5 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W okresie 3-12 lipca 2023 r. przeprowadzono 1518 wywiadów.
Źródło: ISBnews