Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 3,8 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 38,1 pkt w styczniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,1 pkt proc. i 4,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,1 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,3 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz 2,3 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do stycznia 2022 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 8,9 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -27,6.
„Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 5,1 pkt proc. i 4,5 pkt proc.). Wzrost o 4,1 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,4 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,1 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 611 wywiadów w okresie 02-12.12.2022 r.
Źródło: ISBnews