Brak wydarzeń kulturalnych z powodu pandemii odczuwa 59% Polaków, 2/3 badanych deklaruje, że pójdzie do kina, jak już będzie taka możliwość, a połowa chętnie wybierze się na koncert, wynika z raportu ARC Rynek i Opinia „Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020”.
Najbardziej pożądane wśród Polaków są wyjścia do kina czy na koncert. Rzadziej tęsknimy za imprezami sportowymi, meczami czy wyjściami do teatru, być może też dlatego, że również poza okresem pandemii mniej osób w nich uczestniczy, wskazano w komunikacie.
„Czas pandemii paradoksalnie może zwiększyć zainteresowanie Polaków kulturą. To, co dotychczas było na wyciągnięcie ręki, na co często nie było czasu, okazało się niedostępne, mimo iż czasu mieliśmy więcej. Ponadto, stęskniliśmy się za ludźmi, dlatego, mimo popularności platform streamingowych Polacy deklarują, że pójdą do kina. Czy stanie się tak rzeczywiście? Zgodnie z decyzją rządu, w Polsce kina mogą być już otwarte, jednak obostrzenia sanitarne są dość surowe: tylko połowa miejsc może być zajęta, a widzowie i personel muszą nosić rękawiczki i maseczki. I tutaj pojawia się pytanie, na ile te obostrzenia zniechęcą Polaków do korzystania z imprez w zamkniętych pomieszczeniach?” – powiedziała autorka badania, senior project manager z ARC Rynek i Opinia Agnieszka Doktorska, cytowana w komunikacie.
Według ARC, podczas pandemii wysoką aktywnością w Internecie wyróżniali się artyści: nagrywali utwory muzyczne, angażowali się w zbiórki pieniężne na walkę z koronawirusem, wystawiali sztuki. Połowa Polaków (51%) doceniła te starania.
Zdecydowanie najbardziej popularnym sposobem na kontakt z kulturą podczas pandemii było czytanie książek (50%) oraz oglądanie filmów i seriali na platformach streamingowych (41%). Co piąty badany deklaruje, że oglądał transmisje na żywo prowadzone przez twórców. 14% Polaków zwiedzało wirtualnie muzea.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2020 jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania. Blok pytań dotyczący kultury i sportu w czasie pandemii został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2020 roku na próbie N=938.
Źródło: ISBnews