Prawdopodobieństwo obniżek jest wysokie, zwłaszcza że ceny hurtowe powinny jeszcze spadać. W przyszłym tygodniu można się spodziewać spadku cen benzyny Pb95 na stacjach średnio o 10 – 15 gr/l, a diesla średnio o 10 – 12 gr/l, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Zarówno korekta na rynku ropy naftowej jak i umocnienie złotego wobec dolara przekładają się bezpośrednio na poziom cen na rynku hurtowym. Ceny benzyn i olejów w krajowych rafineriach spadają sukcesywnie od 4 i 8 listopada. Benzyna bezołowiowa Pb95 tanieje o blisko 30 groszy na litrze netto, a olej napędowy o blisko 19 gr/l. Głębokość tej korekty i pierwsze, notowane na części stacji obniżki, są zapowiedzią tego, że w kolejnych dniach tankowanie powinno być tańsze. Prawdopodobieństwo obniżek jest wysokie, zwłaszcza że ceny hurtowe powinny jeszcze spadać. W przyszłym tygodniu spodziewamy się spadku cen benzyny Pb95 na stacjach średnio o 10 – 15 gr/l, a diesla średnio o 10 – 12 gr/l.
W tym tygodniu, uwzględniając obniżki cen na części stacji, średnie ceny są nieznacznie niższe niż przed tygodniem i wynoszą: benzyny bezołowiowej 95 – 6,54 zł/l (-1 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 7,10 zł/l (bz), oleju napędowego 6,71 zł/l (-3 gr/l), autogazu – 3,08 zł/l (bz).
Czwarty tydzień z rzędu na rynku ropy naftowej kończymy spadkami. W piątek rano ceny styczniowej serii kontraktów utrzymują się w rejonie 780 USD/bbl.Od połowy października ropa Brent potaniała już ponad 14 USD/bbl i jest najtańsza od początku lipca. Ceny rosyjskiej ropy Urals FOB Rotterdam spadły do 67 USD/bbl
W Europie rozpoczyna się pierwszy sezon zimowy bez rosyjskiego diesla. Dostępność diesla o parametrach zimowych z kierunku poza rosyjskiego jest nadal ograniczona w związku z czym oczekuje się utrzymania na rynku europejskim wciąż wysokich marż (cracków) na dieslu. Jeszcze przed atakiem Rosji na Ukrainę, w lutym 2022 roku Europa importowała około 780 tys. bbl/d rosyjskiego diesla co stanowiło blisko 54% całkowitego importu dieslu do Europy. W październiku tego roku zgodnie z danymi S&P Global import rosyjskiego diesla do Europy wyniósł zaledwie 80 tys.bbl/d.
Międzynarodowa Agencja Energii (IEA)oczekuje wzrostu światowej konsumpcji ropy naftowej i paliw w tym roku o 2,4 mln bbl/d do 102 mln bbl/d.W przyszłym roku IEA prognozuje jednak zauważalny spadku tempa wzrostu konsumpcji do 0,93 mln bbl/d.W samych Chinach jednak konsumpcja ma wzrosnąć 1,8 mln bbl/d stąd perspektywy chińskiej gospodarki będą miały kluczowe znaczenie zarówno dla tempa wzrostu tamtejszej konsumpcji jak i ogólnoświatowej. Światowa podaż ropy zdaniem IEA wzrośnie w tym roku o 1,7 mln bbl/d do 101,8 mln bbl/d, w przyszłym natomiast zwiększy się 1,6 mln bbl/d. IEA szacuje, że produkcja OPEC+ w IV kwartale tego roku będzie około 0,9 mln bbl/d niższa niż szacowane zapotrzebowanie. Po nadwyżce popytu w IV kwartale tego roku, w pierwszym kwartał 2024 roku możemy obserwować nadwyżkę podaży zakładając, że OPEC+ nie zmieni polityki podażowej i nie zwiększy skali cięć produkcji.
Źródło: ISBnews / BM Reflex