W pierwszej połowie marca nie powinniśmy obserwować większych zmian cen detalicznych z tym, że systematycznie powinna maleć różnica cen diesla i benzyny Pb95, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
6,47 zł/l oraz 6,72 zł/l to średnia krajowa cena benzyny Pb95 oraz oleju napędowego. W skali tygodnia zarówno benzyna jak i diesel potaniały średnio o 2 gr/l. Podobnie średnio o 2 gr/l potaniał autogaz, którego średnia krajowa cena detaliczna to obecnie 2,89 zł/l. Benzyna Pb95 jest aktualnie o 23 gr/l tańsza niż przed rokiem, natomiast diesel o 39 gr/l.
W pierwszej połowie marca nie powinniśmy obserwować większych zmian cen detalicznych z tym, że systematycznie powinna maleć różnica cen diesla i benzyny Pb95. Na krajowym rynku hurtowym widać już coraz wyraźniej sezonowe spłaszczenie różnicy cen diesla i benzyny. W okresie 23 lutego – 1 marca hurtowa cena spot diesla w Orlenie spadła o 4 gr/l netto, natomiast benzyny Pb95 wzrosła o 3 gr/l netto. Na dzień 1 marca różnica hurtowych cen spot diesla i benzyny zmalała do około 19 gr/l netto, a jeszcze na początku lutego wynosiła ponad 30 gr/l. Jest to efekt zmian obserwowanych na europejskim rynku ARA. O ile jeszcze na początku lutego benzyna na rynku ARA była o 10 USD/t tańsza niż olej napędowy, tak na koniec lutego jest już o 54 USD/t droższa niż diesel.
W piątek rano ceny majowej serii kontraktów na ropę Brent utrzymują się w rejonie 83 USD/bbl. W skali tygodnia ropa Brent podrożała o niecałe 2 USD/bbl. Ceny ropy naftowej od trzech tygodni konsolidują się w rejonie 80-84 USD/bbl. Rynek czeka obecnie na decyzję OPEC+ odnośnie polityki podażowej producentów ropy naftowej w II kwartale tego roku. Rosną oczekiwania przedłużenia przez OPEC+ dobrowolnych cięć produkcji w wielkości 2,2 mln bbl/d na II kwartał tego roku.
Vitol, największa niezależna firma tradingowa (7,5 mln bbl/d ropy naftowej i produktów naftowych w 2022 roku) oczekuje, że szczyt światowej konsumpcji ropy naftowej przypadnie tuż po roku 2030.
USA tymczasem zdecydowały w mijającym tygodniu o nałożeniu sankcji na największą rosyjską (kontrolowaną przez rząd) firmę żeglugową Sovcomflot oraz 14 tankowców do transportu ropy naftowej, w której ma ona udziały. S&P Global szacuje, że w tym roku tankowce należące do Sovcomflot przewiozły 36,6 mln bbl rosyjskiej ropy naftowej, co stanowiło około 20% rosyjskiego eksportu. Celem sankcji jest ograniczenie handlu rosyjską ropą naftową z wykorzystaniem szarej strefy tankowców
Źródło: ISBnews / BM Reflex