Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 15,5% r/r w lipcu br., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio 18,1% i 19,9%.
„Same produkty żywnościowe i napoje bezalkoholowe r/r podrożały o 14,6%, czyli również mniej niż w czerwcu i maju – o 16,8% i 18,4%. Zatem wyniki wyraźnie pokazują, że dynamika podwyżek z każdym miesiącem jest coraz słabsza, ale drożyzna w sklepach wciąż się utrzymuje na wysokim poziomie. Na jej szczycie kolejny miesiąc z rzędu są warzywa, których ceny r/r poszły w górę o 32,4% r/r. Dalej jest chemia gospodarcza – 24,6% r/r. Potem są dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) – 22,4%, a także art. dla dzieci – 21,8%. Pierwszą piątkę drożyzny zamyka pieczywo – 20,4%. Z kolei na końcu zestawienia jest mięso – 6,5% r/r. Na 17 analizowanych kategorii r/r potaniały tylko art. tłuszczowe, ale za to aż o 20,4%” – czytamy w komunikacie.
Analitycy z UCE Research wskazali, że już po raz kolejny od trzech miesięcy nie wszystkie obserwowane kategorie zdrożały. Art. tłuszczowe w lipcu br. zanotowały średni spadek na poziomie 20,4% r/r. W czerwcu wyniósł on 8,1%, a miesiąc wcześniej – 3,9%. Widać zatem, że dynamika wzrostu cen wyraźnie maleje w tej kategorii. Do tego autorzy badania przypominają, że jeszcze nie tak dawno temu tłuszcze były kategorią, która najbardziej obciążała budżet zakupowy Polaków, a olej i masło biły rekordy za rekordami – drożejąc r/r nawet trzycyfrowo, podkreślono.
Reszta analizowanych grup towarów poszła w górę. Wzrosty 16 kategorii w większości znowu były dwucyfrowe – od 6,5 do 32,4% r/r. Czerwcowy przedział sięgał od 7,8% do 38,2% r/r. W maju podwyżki wynosiły od 10,7% do 39,9% r/r.
„Dwucyfrowe wzrosty ewidentnie świadczą o tym, że w sklepach wciąż jest drogo. Nie zmienia tego ogólna tendencja spadkowa dynamiki wzrostu cen. Produkty nie tanieją, tylko nadal drożeją, ale w wolniejszym tempie” – podsumowali analitycy z UCE Research, cytowani w komunikacie.
Badanie dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 70 tys. cen detalicznych z ponad 31 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
Źródło: ISBnews