Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 23,7% r/r w marcu po wzroście o 20,8% w lutym, wynika z realizowanego cyklicznie raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uczelni WSB Merito. Na 17 monitorowanych kategorii wszystkie ponownie podrożały dwucyfrowo.
Raport pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uczelni WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych), wykonany na podstawie analizy przeszło 88 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. placówek handlowych, wykazał, że w marcu br. ceny w sklepach były wyższe średnio o 23,7% niż rok wcześniej. Z analizy wynika też, że na 17 badanych kategorii rok do roku znowu podrożały dosłownie wszystkie. Do tego odnotowano same dwucyfrowe wzrosty. Najmniejszy wyniósł 11,3%, a największy – 46,4% r/r. W lutym skala podwyżek średnich cen poszczególnych grup towarów r/r wynosiła od 10,3% do 30,9%, a w styczniu – od 10,8% do 27,9%.
„Podwyżki średnich cen obejmujących kategorie produktów sklepowych przez najbliższe kilka, a może nawet kilkanaście miesięcy będą dwucyfrowe w ujęciu rok do roku. Niestety, konsumenci będą mocno odczuwać wysokie wzrosty cen, choć poszczególne produkty będą notowały różne skoki” – skomentowała dr Anna Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito, cytowana w komunikacie poświęconym raportowi.
Zebrane dane pokazują także, że w marcu największą dynamikę wzrostu cen zanotowały karmy dla zwierząt domowych. Tego typu art. zdrożały średnio aż o 46,4%. Pokarm dla kotów poszedł w górę o 46,8% r/r, a żywność dla psów – o 46,1% r/r, podano w materiale.
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazły się warzywa ze wzrostem o 39,6% r/r. Rekordowe podwyżki r/r zanotowały takie artykuły, jak cebula – o 68%, marchew – o 60,4%, papryka – o 59,1%, a także pomidory – o 43,8%.
Trzecie miejsce w rankingu drożyzny zajęło pieczywo z podwyżką o 27,6% r/r. Dla przykładu, chleb podrożał o 28,3%, a bułki poszły w górę o 26,9% w ujęciu r/r.
Badanie dotyczyło 17 kategorii i blisko 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 88 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
Źródło: ISBnews