Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 5,5% r/r w listopadzie 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,4% i 4,9% r/r.
„Według najnowszego raportu pt. 'Indeks cen w sklepach detalicznych’, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, w listopadzie br. ceny w sklepach detalicznych urosły średnio o 5,5% r/r. Dotyczyło to zakupów żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu należącego do 17 kategorii. Dla porównania, wzrost r/r. (wyliczony wg tej samej metody) w październiku wyniósł 5,4%, a we wrześniu – 4,9%” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
„Listopadowy wzrost cen, choć wyższy niż poprzednie, został złagodzony przez działania promocyjne sieci handlowych i intensywną konkurencję cenową między dyskontami. Niemniej te czynniki miały charakter sezonowy, a ich wpływ na długoterminową dynamikę cen pozostaje ograniczony” – skomentowała Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito, cytowana w komunikacie.
Według analityków z UCE Research, z szybkiego szacunku wynika, że w pierwszych 9 dniach grudnia br. wzrost cen wyniósł 5,4% r/r. Był więc taki sam, jak w październiku br. Teraz jest też więcej akcji promocyjnych niż przed poprzednimi świętami, podano dalej w materiale.
„Wygląda zatem na to, że sieci handlowe delikatnie wyhamowały ze wzrostami cen. Nie zamierzają zniechęcać Polaków do ograniczania świątecznych zakupów. Do tego przyłożyła się również tzw. wojna cenowa wśród dyskontów. Wyraźnie widać, że na rynku wciąż panuje ostra rywalizacja wśród sklepów o uwagę konsumentów. Stąd też podwyżki nie są aż tak duże, jak spodziewali się tego eksperci. Gdyby nie ww. czynniki, w sklepach z pewnością byłoby drożej” – napisano w materiale.
W listopadzie br. na 17 monitorowanych kategorii wszystkie zdrożały r/r. W październiku jeden segment był na minusie, a w poprzednich miesiącach taniały r/r po 2-3 kategorie.
„We wzrostowym trendzie cen jesteśmy już od dłuższego czasu. Zatem ta tendencja w każdym segmencie nie powinna dziwić. Oczywiście podwyżki w niektórych kategoriach, sezonowo czy pod wpływem pewnych czynników, będą na krótko wyhamowywać” – uważa Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.
Na pierwszej pozycji w rankingu pod względem wysokości wzrostów cen r/r po raz kolejny znalazły się warzywa ze średnim wzrostem o 16,6% (w październiku podrożały o 11,1% r/r, a we wrześniu – o 10,8%).
Na drugim miejscu są art. tłuszczowe (masło, margaryna, olej itd.) ze średnią podwyżką o 10,4% r/r, zaś na trzecim – słodycze i desery ze wzrostem o 10,2% r/r, wymieniono dalej.
Badanie dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono przeszło ponad 92 tys. cen detalicznych z blisko 46 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
Źródło: ISBnews