Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 5,6% r/r w grudniu 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,5% i 5,4% r/r.
„Ceny w sklepach dalej rosną. Dynamika wzrostu nie słabnie, ale też nie idzie mocno w górę. W grudniu ub.r. codzienne zakupy r/r zdrożały o 5,6%, czyli tylko nieco bardziej niż w listopadzie czy w październiku – odpowiednio o 5,5% i 5,4%. Tak jak poprzednio, wszystkie analizowane kategorie podrożały. Tym razem największą podwyżkę r/r zaliczyła chemia gospodarcza – o 10,3%” – czytamy w komunikacie.
Artykuły tłuszczowe (masło, margarynę, olej itd.) podrożały o 8,8% r/r, warzywa – o 8,6%, słodycze i desery – o 8,4%, a owoce – o 8,2%. Z kolei najmniej zdrożały karmy dla zwierząt, produkty sypkie i środki higieny osobistej – odpowiednio o: 0,2%, 0,3% i 0,4% r/r, wymieniono.
„Ceny wprawdzie kolejny miesiąc z rzędu rosną, ale bardzo nieznacznie. I to jest zgodne z ogólnym trendem inflacyjnym. Na wyhamowanie dynamiki wzrostu duży wpływ ma spadek popytu konsumpcyjnego, co odzwierciedlają słabe dane na temat sprzedaży detalicznej w Polsce. Dodatkowo podwyżki w okresie przedświątecznym zostały złagodzone przez promocje i utrzymującą się konkurencję cenową sieci handlowych” – skomentował Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w komunikacie.
Do tego analitycy z UCE Research oceniają, że grudniowy wzrost cen wyhamowały same sieci handlowe, bo na niektórych produktach wyraźnie obniżyły marże. Dołożyły też więcej akcji rabatowych. Gdyby tego nie zrobiły, wówczas z pewnością wzrost byłby większy – na całości nawet o ok. 0,5-0,8% r/r. Z raportu również wynika, że w grudniu br. każda z 17 monitorowanych kategorii podrożała (od 0,2% do 10,3% r/r). Podobnie było w listopadzie (od 0,2% do 16,6% rdr.).
„Zmniejszenie górnej wartości pomiaru i zbliżenie jej do dolnej w grudniu wynikało bezpośrednio z ustabilizowania się cen warzyw. W listopadzie ub.r. zdrożały one aż o 16,6% r/r i były na szczycie rankingu podwyżek” – wskazał Kopyściański.
Badanie dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono przeszło ponad 74,5 tys. cen detalicznych z blisko 35 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
Źródło: ISBnews